Overzicht

PR-waarde: tijd voor een update

Verantwoording van een nieuwe campagne of online strategie wordt steeds belangrijker in de PR- en communicatiebranche. Je doet het goed online, maar uiteindelijk gaat het om de ROI van je campagne of merknaam. Wat levert al die online PR op in euro’s? Clipit berekent met social media monitoring sinds begin vorig jaar PR-waarde, maar hoe worden deze gegevens eigenlijk up-to-date gehouden?

Twee maal per jaar updaten wij de gegevens die mede de PR-waarde bepalen. Het gaat hier dan met name om de feitelijke cijfers, zoals advertentiekosten en vertoningen. Deze gegevens samen vormen uiteindelijk de advertentiewaarde van een bron. Naast de advertentiewaarde kijken we ook naar de context rond je campagne of merknaam. Hoe positiever of hoe groter de zichtbaarheid, hoe hoger je mediawaarde.

De feitelijke gegevens voor de advertentiewaarde verwerken wij in een enorm bestand, met zelf nog meer formules erin verwerkt. Van vertoningen tot aantal bezoekers tot Alexa-ranking en ga zo maar door. Als je naar dit bestand kijkt begint het je spreekwoordelijk al te duizelen. Het verwerken van de gegevens gebeurt veelal handmatig en er zitten noeste arbeidsuren in.

Waarom updaten?

Gegevens zoals vertoningen en advertentiekosten wijzigen continue. Vooral startende websites groeien in het begin erg hard en grote websites brengen vaak minimaal 1x per jaar nieuwe advertentietarieven uit. Vandaar dat wij regelmatig een update doen van de advertentiewaardes. In de update worden ook nieuw toegevoegde websites meegenomen, waardoor ook hiervan weer een PR-waarde voor de berichten kan worden berekend. Zo houden we ons bestand up-to-date met de laatste gegevens zodat ook jullie verantwoording blijft kloppen.

Met elke update zijn we dus nog completer. We blijven optimaliseren en vernieuwen, van Twitter tot Fashionchick, en zijn altijd in voor een nieuwe PR-uitdaging.

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief