Overzicht

PR-waarde update: social media

2016 was een bewogen jaar voor de PR-waarde als metric. Na vele discussies op verschillende communicatieplatformen merken we dat het een uitdaging is om de waarde van PR uit te drukken. Reden voor ons om met onze klanten om tafel te gaan en te praten over PR metrics en de rol van PR-waarde en bereik hierin. Eén van de punten die aan bod kwam, was de waardebepaling voor social media berichten. De reacties van klanten hebben we meteen meegenomen in onze PR-waarde update die per 1 januari 2017 uitgerold wordt.

PR-waarde voor social media

Hoe berekenen we de PR-waarde voor social media? De formule bestaat uit twee onderdelen: de advertentiewaarde en impactscore. Bij de advertentiewaarde bekijken we wat het gekost zou hebben als je het bericht op het desbetreffende account had geadverteerd. Daarnaast bepalen we de impactscore. Deze score bestaat uit het sentiment, branding, kernboodschap en de opslagfactor. Met de impactscore kijken we naar de context van het bericht en benadrukken we de meerwaarde van PR ten opzichte van een advertentie.

Geoptimaliseerde CPM-waarde

De advertentiewaarde van een bericht op social media is aan veel variabelen afhankelijk, denk hierbij bijvoorbeeld aan grootte van de doelgroep. Variabelen die ieder bedrijf afhankelijk instelt. Daarom hebben we de afgelopen jaren onderzoek gedaan naar de juiste verhoudingen in gemiddelden. Afgelopen jaar bleek de PR-waarde voor social media aan de hoge kant uit te vallen. Ik heb als PR-waarde specialist onderzoek gedaan naar de cijfers om een optimalisatieslag te brengen. En dat is gelukt. Vanaf 1 januari 2017 werken we met vernieuwde gemiddelden van CPM-waarden.

“Met de vernieuwde CPM-waarden zien we dat de hoogte van de PR-waarde voor social media realistischer uitkomt. We zorgen dat deze cijfers relevant blijven door tweemaal per jaar een update uit te voeren waarin alle cijfers herzien worden naar de huidige waarde.”

PR-waarde als metric

De PR-waarde blijft een belangrijke metric in het werkveld. Heb je vragen, input of wil je meer informatie? Neem gerust contact met me op!

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief