Overzicht

PVV slaat online terug; strijd tussen extremen

De PVV is met €28 miljoen aan online pr begonnen aan een inhaalrace en staat deze maand met 30 zetels bovenaan in de peilingen van Clipit. De partij voelt met slechts 1 zetel verschil de hete adem van SP in de nek. Interessant aan de top 2 van deze maand is dat de partijen niet alleen twee uitersten opzoeken, maar ook opvallend veel overeenkomsten vertonen. Grote verliezer deze maand is de VVD met slechts 20 zetels.

Op basis van de online free publicity die de partijen weten te genereren berekent Clipit elke maand de zetelverdeling. Naarmate een partij online vaker genoemd wordt, in een positieve context binnen belangrijke bronnen, eindigt deze hoger in de peiling. Want wie de media beheerst, regeert!

PVV weet de top te bereiken met 128.410 berichten die samen een PR-waarde representeren van ruim €28 miljoen. Dit ondanks 71% aan negatieve berichtgeving. SP eindigt met 1 zetel verschil op een tweede plaats. Over de partij wordt met 63.569 een stuk minder gesproken, maar levert dankzij het aandeel positieve berichten (42%) een PR-waarde van €27 miljoen op. VVD daalt 4 zetels ten opzichte van vorige maand; 90.948 berichten met een online PR-waarde van €19 miljoen zorgen voor een derde plaats.

PVV zorgt voor topentertainment

Het aantal zetels van de PVV verdubbelt deze maand bijna met een stijging van 17 naar 30 zetels. De partij domineert aan het begin van de maand de online dialoog door het opstappen van partijleden, het presenteren van de kandidatenlijst en de presentatie van het verkiezingsprogramma. De reacties zijn wisselend, zo blijkt uit dubieuze tweets als “Thank God hebben we de #pvv nog. Whahaha! Stem op ze mensen, garantie voor Topentertainment. Heerlijk!” en het rapport “de-leukste-taalgrappen-en-koddigste-zinnen-uit-het-pvv-verkiezingsprogramma”. Feit is dat de PVV weet te blijven boeien en provoceren, wat op Twitter tot enkele links naar het ooit spraakmakende LPF leidt. Wilders zelf laat overigens weten zich niet te vinden in deze vergelijking.

PVV-kiezer als slachtoffer

Naast de standpunten van de PVV en de markante uitspraken van fractieleider Geert Wilders, wordt de PVV-kiezer meer dan welk soort kiezer ook, besproken en bekritiseerd binnen online en social media. Zo zouden aanhangers van Wilders onwetend, dom en rancuneus zijn, en gemiddeld 5 uur per dag tv kijken. De rechtse kiezer zelf wentelt zich graag in zelfmedelijden en wijst online op het onrecht dat hen wordt aangedaan. Zo lijkt deze tweet een iets andere draai te geven aan het ontslag van een leraar maatschappijleer die verschillende felle anti-islamitische tweets plaatste “Zo zie je maar dat als je leraar bent en je voor de PVV stemt je dat beter maar geheim kunt houden voor je het weet sta je op straat”.

Extremen of gelijken?

Een opmerkelijke Top 2 met ’s lands meest linkse en meest rechtse partij. Is Nederland verdeeld in twee onverenigbare kampen? Op Twitter ziet men wel mogelijkheden; “Hoezo niet vaak eens? Partijprogramma SP overlapt die van de PVV” en “Ruim 1 op de 4 SP-stemmers willen dat NL uit euro én EU stapt. Helft SP-stemmers wil bouwverbod moskeeën #PVVlight”. Voor de kiezer die zich in deze overlappende partijprogramma’s niet kan vinden, wordt een strategische stem steeds aantrekkelijker. Alle hoop gaat daar uit naar de VVD, dat nog een ruime maand heeft om zich terug te vechten.

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief