Overzicht

ROI tools in PR industry

Over impact meten van PR-inspanningen en andere learnings uit #AMECsummit

Op 11 en 12 juni vond het 6e AMEC International Summit on Measurement plaats. Dit jaar in eigen land. 240 deelnemers uit 36 landen waren afgereisd naar het Marriott hotel in hartje Amsterdam. Allemaal werkzaam in de PR of media intelligence industry. Op uitnodiging van onze gewaardeerde klant en hoofdsponsor van de summit Publistat was ik erbij. En net zoals bij een andere grote internationale summit eerder dit jaar in Den Haag gold ook hier: It has been truly gezellig 😉 In dit blog deel ik graag enkele key learnings met jullie. En het credo dat PR-bureaus meer aan effectmeting en evaluatie moeten doen.

Quality drives engagement, not volume

De kernboodschap van CEO Dave Senay van FleishmannHillard is dat de kwaliteit van social media postings de mate van engagement met je publiek omhoog drijft, niet het volume.

Als handvat presenteert hij de T5 om content op Facebook ideaal vorm te geven:

  • Topic: kies maximaal 15 onderwerpen die je wilt coveren
  • Type: foto’s & links rule!
  • Timing: post zeker om 9u in de ochtend, op vrijdag is minder goede dag
  • Treshhold: breng gemiddeld 46 posts per maand
  • Text length: richt je op de ideale lengte van 291 woorden per post

SOS (Send Out Stuff) ? Communication

Een bijzonder markant en overtuigend spreker was Alex Aiken, topman van de Britse RVD.  Hij pleit voor een continue plan – do – check – act methodiek van alle communicatieactiviteiten. Binnen de communicatieafdeling van de Engelse regering werken alle paar duizend communicatieprofessionals met dezelfde meet- en evaluatie standaarden. Het hoofd van communicatie van Downing Street no. 10 verafschuwt SOS, ofwel Sending out Stuff. Communicatie is niet een vrijblijvende bedrijfsactiviteit, maar dient zorgvuldig voorbereid en uitgevoerd te worden. En vervolgens altijd gemeten en geëvalueerd te worden. De vergaarde inzichten moeten leiden tot een betere communicatiestrategie bij een volgend PR of communicatiemoment.

 Barcelona Principles rock?

Het pleidooi voor het meten van het effect van PR-inspanningen is duidelijk. Maar hoe gaan we dit meten? Welke KPI’s zijn leidend? Uit de AMEC summit in Barcelona in 2010 zijn een zevental Barcelona Principles on PR-Measurement ontstaan. AVE (advertising value equivalence), ofwel advertentiewaarde als leidende parameter volstaat niet langer. Welke instrumenten wel geschikt zijn voor het evalueren en analyseren van media interventies wordt niet concreet.

Media analyse tools

Het bereik van relevante doelgroepen is meetbaar, met name het sociaal bereik is direct inzichtelijk. Daarnaast is de mate van engagement een belangrijke graadmeter. Ook de NPS (Net Promotor Score) is een veel gebruikt instrument. In onze eigen PR-waarde bepaling worden branding, sentiment en bereik van berichten gecombineerd om de impact van online berichten te duiden. Een goede PR-tool voor effectmeting en analyse als onderdeel van je ROI bepaling.

Van ROE (Return on Engagement) naar ROI

De volgende stap bij het inzichtelijk maken van de ROI van je PR inspanningen, is het meten van de bijdrage aan de overall bedrijfsdoelstellingen. Tot hoeveel meer omzet heeft deze campagne geleid? Of tot welke kostenbesparing? Hoeveel nieuwe geschikte arbeidskrachten hebben we door deze communicatiestrategie kunnen aantrekken? Of in de gezondheidsbranche en goede doelen organisaties: hoeveel levens hebben we gered? Ofwel, een switch naar ROI-gedreven PR was de inspirerende boodschap van deze dagen!

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief