Overzicht

Snel inzicht in belangrijke data met de PR-waarde

Een bekend onderwerp bij marketing-, communicatie- en webcare specialisten is de driedeling van Paid, Owned en Earned Media.  Het model helpt om helderheid te verschaffen in de verdeling van je budget en communicatiemiddelen.

Paid Ingekochte ruimte in print media, televisie, radio, online advertenties, Google Adwords
Owned Brochures, eigen website
Earned Facebook, Twitter, blogspost en artikelen over je merk/organisatie

Delen is het nieuwe hebben

Een aantal jaren terug, in het traditionele marketing tijdperk, was de marketeer vooral bezig met owned en paid media. Men was druk met brochures periodiek te herzien of het schrijven van een nieuwsbrief. De nadruk lag vooral op het zenden van berichten.

Anno 2014 ligt de focus veel meer op earned media. Mond-tot-mond reclame is belangrijker dan ooit. De berichten bestaan uit zichzelf, het publiek is zelf actief en persoonlijk betrokken. Zij creëert online berichten, waar zij de controle heeft over jouw merk of organisatie. Over het algemeen hecht men veel waarde aan earned media, het is namelijk het meest geloofwaardig. Tevens kan het bereik via earned media enorm zijn, het kan zorgen voor een exponentiële groei van jouw merkcampagne.

Volg je PR met social media monitoring

Social media monitoring wordt onder andere ingezet om deze earned media te volgen. Daarnaast weet je waar en wie er over jouw merk schrijft en wordt er meetbaar gemaakt wat de berichten aan PR-waarde opleveren.

Met de PR-waarde, oftewel mediawaarde, bereken je de ROI van deze earned media.  Zo speur je snel influencers op en bepaal je op welke belangrijke platformen je klanten actief zijn.

De PR-waarde wordt per bericht voor je berekend. Hierbij wordt gekeken naar de advertentiewaarde en de impact van het bericht. De advertentiewaarde zijn de feitelijke cijfers, zoals advertentiekosten en vertoningen. Naast de advertentiewaarde kijken we ook naar de context rond het bericht, de impact. Hoe positiever of hoe groter de zichtbaarheid, hoe hoger je PR-waarde.

Belangrijk is om eerst geruime tijd je PR-waarde maandelijks te analyseren om een goede nulmeting te hebben. Voor iedere organisatie of merk is namelijk weer een andere standaard. Neemt vervolgens je PR-waarde toe nadat je een campagne bent gestart? Goed bezig! Er wordt over jouw merk geblogd en er verschijnen berichten op Twitter en Facebook. Je earned media neemt vorm aan! Je weet wie je influencers zijn en hoe er over je merk wordt geschreven. Laat ze blijken hoe belangrijk zij voor jouw merk zijn en ze blijven klant voor het leven!

Snel inzicht met PR-waarde

Met de PR-waarde maak je inzichtelijk wat je bereikt met alle PR. De stroom aan earned media houd je gemakkelijk bij met social media monitoring, de PR-waarde geeft vervolgens waarde aan de berichten en schrijvers. Op deze manier heb jij snel inzicht in de belangrijke data. Wij zijn erg benieuwd… hoe meet jij de waarde van de gegenereerde PR?

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief