Overzicht

Social media in verkiezingstijd: wie kent dé succesformule?

Campagnes staan klaar en debatten zijn gepland, op 12 september gaat Nederland weer naar de stembus. Met de lage campagnebudgetten in tijden van recessie, is social media van levensbelang voor de partijen. Daarom houdt Clipit in de aanloop naar de verkiezingen politieke peilingen op basis van berichtgeving binnen online en social media. Welke politieke partij weet online de grootste merkwaarde te creëren? Welke partij bereikt de meeste kiezers via online media? Clipit gaat het tot aan de verkiezingen maandelijks analyseren.

In de maand mei weet het CDA de meeste aandacht voor zijn merk te genereren; de berichtgeving representeert maar liefst 28,9 miljoen euro aan online PR-waarde. Dit wordt met name veroorzaakt door de grote hoeveelheid aandacht rond de lijsttrekkersverkiezing binnen de partij, welke gewonnen werd door Sybrand van Haersema Buma. Ook GroenLinks eindigt hoog in de Clipit-peiling met een PR-waarde van 25,2 miljoen euro. De meeste berichtgeving gaat hier over de strijd om lijsttrekkerschap tussen Jolande Sap en Tofik Dibi.

Kwaliteit boven kwantiteit

Leidt veel berichtgeving dan direct tot een hoge merkwaarde? Nee. Dat blijkt uit de positie van de PVV in de Clipit-peiling. Na het CDA wordt over deze partij het meest bericht binnen online en social media, in de PR-waarde Top10 eindigt de PVV echter op een vijfde plaats. Het sentiment en de mate van branding in de berichtgeving spelen hierbij een rol. De PVV komt namelijk in ruim 73% van de gevallen negatief naar voren in de online en social media berichten.

De SP daarentegen weet een derde plaats in de top10 te bereiken met een kleine hoeveelheid berichten. Dankzij een positieve tone of voice en online aandacht via sites met een groot bereik stijgt de PR-waarde van de SP naar 20,4 miljoen. SP creëert daarmee kwalitatieve merkwaarde die hen een plek op het erepodium bezorgt.

Dé succesformule?

Wat is nu dé succesformule om binnen online en social media de meest waardevolle PR voor je partij te creëren? Op Twitter zijn de meningen verdeeld. De volgende tweet legt het risico voor GroenLinks goed bloot: “CDA heeft lijsttrekker, nu GroenLinks nog, laten ze dat snel intern oplossen. onrust binnen partij is niet goed voor zetels”. Een andere twitteraar is echter van mening: “#Groenlinks kaapt wel alle media-aandacht van @stembuma en #cda weg met #referendum #kvdb #nieuwsuur”.

De lijsttrekkersverkiezingen hebben GroenLinks en CDA naast onrust veel media-aandacht opgeleverd. Ondanks eventuele negatieve gevolgen van onrust binnen de partij, hebben de twee partijen de afgelopen weken wel een enorm podium gecreëerd voor het uitdragen van hun boodschap en hebben daarmee op dit moment een puntje voor op hun tegenstanders.

Clipit VS Maurice

De Top3 uit de Clipit-peiling vertoont opvallende verschillen met de peiling van Maurice de Hond. De verwachting is dat dit verschil zal afnemen naarmate de verkiezingen naderen, waar de berichtgeving in deze periode zeer gevoelig is voor hypes. Bij eerdere verkiezingen bleek al dat online en social media een uitstekende graadmeter zijn voor het voorspellen van de stemmingen. In september zal blijken of de voorspellende kracht van online en social media ook nu weer groter is dan de peiling van Maurice de Hond.

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief