Overzicht

Social media monitoring voor SEO optimalisatie: 4 tips!

De communicatieprofessional of marketeer hoeft zich niet te vervelen met steeds meer online kanalen en platformen én steeds meer tools om die te managen. Veel van die kanalen en tools worden nog los van elkaar ingezet. Jammer! Want inzichten uit de ene tool geven je vaak waardevolle input voor de andere tool. Daarom vier manieren om social media monitoring in te zetten voor het optimaliseren van je organische zoekresultaten.

1. Linkbuilding voor kwantiteit

Wanneer je echt vanaf nul begint met zoekmachinemarketing telt elke link. Een social media monitoring tool  houdt dagelijks voor je bij op welke websites er over je geschreven wordt. Vooral bij vermeldingen op redactionele sites als nieuwssites en weblogs is het raadzaam de redactie of auteur van het artikel te benaderen en te vragen om een (deep)link naar jouw website. Niet alleen dragen deze externe links bij aan je ranking in Google, het zorgt ook voor meer traffic naar je website, wat uiteindelijk weer invloed heeft op je positie.

2. Linkbuilding voor kwaliteit

Bij het opbouwen van autoriteit binnen Google focus je je op kwantiteit, maar wanneer je dat redelijk op orde hebt, is het tijd voor meer kwaliteit. Een manier om kwalitatiever bezoek naar je website te leiden, is door het gebruiken van longtail keywords. Keywords met een lager zoekvolume maar met een hoge relevantie en daarmee vaak een hoog conversieratio. Maar kwaliteit krijg je ook door je in je linkbuildingstrategie alleen te richten op belangrijke websites binnen jouw branche met een groot bereik of autoriteit.

Op basis van PR-waarde op bronniveau achterhaal je websites met veel bezoekers of hoge advertentietarieven. Dat laatste geeft vaak een indicatie voor zeer relevante content waarvoor adverteerders bereid zijn meer te betalen. Een link naar jouw website vanaf deze platformen is zeer waardevol voor je search positie. Wordt je merknaam hier nog niet genoemd en is er dus geen aanleiding om te linken? Stel dan eens voor om een gastblog voor ze te schrijven of laat zien hoe jouw oplossing relevant kan zijn in hun context.

Extra tip: stel je monitoring breder in dan alleen je merknaam. Monitor ook op branchetermen of concurrenten om sites binnen jouw branche te vinden waar je nog niet wordt genoemd.

3. Keyword analyse

Voor je begint met SEO optimalisatie voer je meestal een keyword analyse uit. Met jouw branchekennis, gezond boerenverstand en input van klanten die je spreekt kom je vaak al een heel eind. Daarnaast zoek je via Adwords naar varianten op je termen en maak je aan de hand van relevantie, zoekvolume en concurrentie binnen zoekmachines een keuze. Maar heb je er ooit aan gedacht om je monitoringtool hierbij te gebruiken?

Met een keyword analyse in je monitoringtool achterhaal je gemakkelijk welke woorden jouw doelgroep gebruikt om jouw diensten of producten aan te duiden. Relevanter kan niet toch? Monitor ook hier breder dan alleen op je eigen merknaam. Kijk ook eens naar veelgebruikte termen rond je concurrent of branche gerelateerde termen. Daar komen soms creaties naar boven die jij of Adwords nooit hadden kunnen bedenken.

4. Invloedrijke auteurs

Een belangrijke blogger of journalist is vaak iemand met een groot publiek. Niet alleen op zijn eigen platform, maar ook binnen social media. Hoe vind je die belangrijke mensen in jouw branche? Door ook hier breed te monitoren, haal je auteurs met een hoge PR-waarde gemakkelijk naar boven.

Er wordt bij het berekenen van de PR-waarde van de auteur gekeken naar hoe vaak deze auteur schrijft over voor jou belangrijke termen, hoe groot zijn sociaal bereik is en, niet geheel onbelangrijk, hoe positief of negatief hij zich uitlaat. Een eerste goede stap zou zijn om interactie te zoeken met deze persoon. Hij kan je helpen aan waardevolle links of content. Wellicht wil hij een review schrijven of meewerken aan een blog voor jouw site. Registreer hem dan als gastblogger en koppel zijn Google+ profiel, dat verhoogt de vindbaarheid van het artikel. Mits hij een actief profiel heeft. Zo creëer je relevante content voor je doelgroep en dus relevante content voor Google!

Zonde dus om je inzichten uit online en social media monitoring binnen de pagina’s van je managamentrapportage te houden. Doe er je voordeel mee in je andere marketingactiviteiten en maak je communicatiekanalen zo steeds meer tot één geheel.

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief