Stakeholdersanalyse: employee advocacy op z’n best

Een nieuw project, nieuwe technologie, reorganisatie of een andere verandering op komst? Houd je stakeholders in de gaten! Je bereikt een groep mensen binnen en buiten de organisatie bij elke verandering die je doorvoert. Over het algemeen wordt er bijna op alle stakeholdergroepen toezicht gehouden. Met de nadruk op ‘bijna’. Medewerkers worden namelijk relatief vaak over het hoofd gezien bij een stakeholderanalyse. Sterker nog, ze worden over het hoofd gezien én hierdoor niet optimaal ingezet. Tijd om daar verandering in te brengen. Van inzicht in deze stakeholdergroep met een stakeholderanalyse tot een strategie employee advocacy op z’n best.

Stakeholderanalyse

But first things first: wat is een stakeholderanalyse? Een stakeholderanalyse is het identificatieproces van individuen of groepen die betrokken zijn bij en invloed hebben op de organisatie. Hierbij worden de belangen en percepties van de relevante stakeholders geïnventariseerd. Waarom zou je de medewerkers meenemen in een stakeholderanalyse? Omdat medewerkers je belangrijkste kapitaal vormen. Intern beginnen is immers extern winnen. Bij elke verandering of vernieuwing begin je ook dichtbij huis. Je medewerkers zijn vaak de eerste die je informeert voordat je de buitenwereld informeert. Het is dus discutabel om geen inzicht te hebben in hetgeen wat deze groep teweeg kan brengen. Door te monitoren op medewerkers ontdek je beter de belangen en percepties van deze stakeholdergroep. Manoeuvreer hierdoor als organisatie beter op zowel intern als extern gebied. Maak hier een verdiepingsslag en maak van deze medewerkers merkambassadeurs.

Employee advocacy

Social media heeft een revolutionaire impact op ons privé en zakelijk netwerk. Dat social media een nieuwe dimensie in het marketinglandschap heeft bewerkstelligd, weten we allemaal. We staan er echter niet altijd bij stil dat er een nieuwe set aan musts voor organisaties bijkomt. De continue en ongeorganiseerde communicatie vereist meer inspanning van een organisatie om optimale resultaten te behalen. Een voorbeeld hiervan is employee advocacy. Hieronder valt het enthousiasmeren, motiveren en activeren van medewerkers om content te delen binnen hun sociale netwerken. Als onderdeel van de sales- en marketingstrategie vormt het een ideale manier om branding te stimuleren. Dit wordt anno 2017 nog niet optimaal ingezet, en dat terwijl medewerkers een belangrijke stakeholdergroep zijn. Met deze 3 tips is je stakeholderanalyse waterdicht en je employee advocacy op z’n best:

1. De CEO als merkambassadeur

Maak gebruik van de populariteit en invloed van de CEO. De CEO vormt namelijk een belangrijk boegbeeld naar de buitenwereld toe. Uit het onderzoek van het wereldwijde PR-adviesbureau Weber Shandwick en onderzoekspartner KRC Research blijkt dat het optreden van CEO’s op social media een belangrijke rol speelt. Bestuurders die actief zijn op social media bewaken de reputatie beter en vergroten de bedrijfsresultaten. Bovendien ervaren medewerkers meer betrokkenheid. Dus zet je CEO in als merkambassadeur van de organisatie! Door een alert in te stellen binnen Clipit ben je direct op de hoogte van de berichten van én over hem.

2. Twee vliegen in één klap: eenheid en persoonlijkheid

In september 2016 presenteerde Cialdini zijn nieuwe principe eenheid. Het gaat om de behoefte om ergens bij te horen. Deze identificatie tot een bepaalde groep probeert eenieder in stand te houden. Hier worden betrokkenen enthousiast van en zo willen ze ook herkend worden. De CEO, managers en medewerkers hebben minimaal een ding gemeen: ze werken voor hetzelfde merk. Het is dus vooral belangrijk om dit eenheidsgevoel aan te wakkeren. Echter wel onder de voorwaarde dat men een eigen personal brand mag zijn. De ultieme oplossing is vanuit één punt berichten voor employee advocacy te faciliteren. Als medewerkers de berichten mogen bewerken, levert dit unieke bijdragen op. Het eenheidsgevoel dat iedereen toevertrouwd wordt als merkambassadeur en de mogelijkheid om een persoonlijke twist eraan te geven, zijn voorwaarden voor succesvolle employee advocacy.

Stay tuned: deze zomer starten we met onze nieuwe oplossing om berichten te kunnen inplannen én te delen met grote schare collega’s. Hiermee maken we het mogelijk om van elke medewerker een merkambassadeur te maken. Door te monitoren op je (core) medewerkers ontdek je de waarde en mogelijkheden van employee advocacy. Benieuwd naar dé oplossing voor employee advocacy? Bekijk hieronder een sneak peek van onze oplossing!

3. Meten = weten

Wanneer de content van medewerkers de deur uitvliegt, is het zaak om dit te monitoren. Zo blijf je op de hoogte van alles wat er door jouw medewerkers gezegd wordt. Je waakt over je reputatie en schaaft de strategie bij waar nodig is. Metrics als PR-waarde, bereik en sentiment voegen inzicht toe aan jouw overzicht. Door in de Portal mappen met elkaar te vergelijken, haal je nog meer uit je stakeholdersanalyse. Een voorbeeld hiervan is dat je merkambassadeurs van verschillende afdelingen in mappen structureert. Je ontdekt kansen voor employee advocacy wanneer bepaalde afdelingen minder actief zijn dan andere. Ook ontdek je de meest waardevolle merkambassadeurs door de PR-waarde per auteur te analyseren. Pas hier de nieuwsselectie op aan en ontvang elke ochtend een e-mail op basis van deze stakeholdergroep.

Het belangrijkste kapitaal

Met een consistente en creatieve aanpak haal je het uiterste uit de stakeholdergroep medewerkers. Zij zijn immers je belangrijkste kapitaal. Zorg met een analyse voor input en met een employee strategie voor output. Met de 3 tips is je stakeholderanalyse waterdicht en je employee advocacy op z’n best.  Waar het begint met een stakeholderanalyse, eindigt het met merkambassadeurs voor je merk!

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief