Tweede Kamerverkiezingen: profiteert Pechtold van nepnieuws?

Daar was ie dan, afgelopen maandag: de eerste Twitter-fittie van deze verkiezingscampagne.  Uiteraard waren het de eeuwige kemphanen Wilders en Pechtold die het weer eens met elkaar aan de stok hadden. Wilders plaatste een foto van een Sharia for Netherlands demonstratie, met daarin het hoofd van Pechtold gefotoshopt, op Twitter. Pechtold spreekt er schande van en krijgt daarin bijval van zijn Haagse collega’s. Het voorval zorgt voor veel media aandacht voor Pechtold; kan dit staaltje nepnieuws van Wilders juist D66 zetels op gaan leveren?

Dit artikel verscheen eerder op CommunicatieOnline.

Fake it till you make it!

We kennen het al uit de internationale politiek: nepnieuws als instrument. De Britten begonnen ermee in aanloop naar het referendum over Brexit. Gevolg: chaos op het eiland en miljoenen Britten die achteraf treuren dat ze zich beter in de echte feiten hadden moeten verdiepen. Amerika zou Amerika niet zijn als ze er daar niet nog een schepje bovenop zouden doen. President Trump is verwikkeld in een nepnieuws-wapenwedloop met de voornaamste kranten en TV zenders van het land. Met de tweet van Wilders komt nepnieuws nu ook naar de Nederlandse politiek.

 

Pechtold: slachtoffer of profiteur?

Wat Wilders wil bereiken met het verspreiden van deze fake foto is wel duidelijk. Veel interessanter is in dit geval het slachtoffer: D66 lijsttrekker Alexander Pechtold. Hij was de afgelopen weken één van de vele lijsttrekkers van linkse- en centrumpartijen die onder dreigden te sneeuwen in de titanenstrijd Rutte-Wilders. Gekeken naar de afgelopen twee maanden is het aandeel van Pechtold in de media aandacht over de lijsttrekkers slechts 6%. Sinds de tweet van Wilders is dat aandeel meer dan verdubbeld; met 15% van de media aandacht moet Pechtold alleen Wilders en Rutte (nipt) voor zich dulden. De aanval van Wilders biedt Pechtold de kans om de media aandacht te genereren die bij een rel hoort, zonder er zelf een te hoeven starten.

De race naar het premiersdebat

Al die aandacht voor Pechtold heeft natuurlijk ook effect op zijn partij D66. In de peilingen gaat D66 al weken nek aan nek met CDA, GroenLinks, PvdA en SP. Bij onze vorige meting op 24 januari stond D66 nog op 16 zetels. Na de beruchte tweet van Wilders zouden dat er 21 worden. Daarmee dringt D66 de top vier van grootste partijen in de peilingen binnen. Pechtold sprak in oktober al uit premier van Nederland te willen worden. Om die ambitie waar te maken is het cruciaal dat hij deel mag nemen aan het premiersdebat op RTL. Dat kan alleen als D66 één van de vier grootste partijen is in de peiling van volgende week. Het lijkt erop dat Pechtold uitgerekend dankzij de fotoshopactie van zijn grote rivaal Wilders in de race blijft voor het torentje.

Clipit Peiling

Clipit volgt de Tweede Kamerverkiezingen en monitort alle berichten rondom de partijen en lijsttrekkers. Het publiceert hier in aanloop naar de verkiezingen regelmatig over op CommunicatieOnline. In 2010 voorspelde Clipit via mediamonitoring de verkiezingsuitslag nauwkeuriger dan Maurice de Hond. Dat gebeurde toen nog op basis van het aantal berichten wat over een politieke partij verscheen in aanloop naar de verkiezingen. Inmiddels is er met gebruik van de PR-waarde die wordt toegekend aan de berichten ook te zien wat de impact daarvan is. Voor de prognose wordt de PR-waarde gebruikt die elke partij weet te behalen. Stel de PR-waarde over alle partijen samen is 200 miljoen, en die van de VVD is 40 miljoen, dan is dat 20% van de totale PR-waarde. Dat wordt teruggerekend naar een aantal zetels: 20% van alle zetels is 30 zetels, dus de VVD zou in onze prognose dan 30 zetels krijgen.

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief