Urgenda | totaalinzicht en optimalisatie van media aanwezigheid met Clipit

Urgenda is dé organisatie die duurzaamheid en innovatie in Nederland onder de aandacht brengt. Urgenda is met name bekend van de in 2012 gevoerde “klimaatzaak” waarin de rechter de staat opdroeg om meer actie te ondernemen tegen klimaatverandering en de CO2-uitstoot voor 2020 met 25% te verminderen. Urgenda initieert daarnaast verschillende campagnes als de Dag van de Duurzaamheid, Low Car Diet en The Climate Miles om duurzaamheid bij het grote publiek onder de aandacht te brengen.

Aanleiding

Matthijs Kettelerij is verantwoordelijk voor alle communicatie rondom Urgenda. Binnen een klein team plannen ze enerzijds specifieke communicatiemomenten en events om middels PR de doelgroep te bereiken. Anderzijds weet de Nederlandse en Internationale pers Urgenda inmiddels te vinden voor allerhande publicaties en reacties rondom duurzaamheid en energie. Overzicht en inzicht was nodig om alle persaandacht te monitoren, rapporteren en waar nodig adequaat te reageren.

Aanpak

Urgenda en Clipit werken vanaf 2012 samen om alle media aandacht rondom Urgenda en haar thema’s binnen 1 overzicht in kaart te brengen.

Urgenda heeft gekozen voor een cross media aanpak; zowel online & sociale media, als radio, tv en print worden gescand. Daarbij kan middels het analytics pakket in de Clipit portal de media-impact en ROI worden gemeten.

Resultaat

Urgenda gebruikt de data en inzichten uit de Clipit portal op de volgende wijze;

  • Directe zichtbaarheid media-exposure per campagne
  • Media-analyse. Pieken op de juiste momenten
  • Media-exposure binnen specifieke doelgroepen
  • Media- en PR-waarde; voor Urgenda team, maar ook (funding) partners als de Goede doelen Loterijen

Matthijs over zijn samenwerking met Clipit: ‘Wat ik fijn vind om te zien is wie er over mij schrijft en wat belangrijke artikelen zijn. Wil je vijf keer in de krant staan of is één bepaald blog of nieuwsitem veel interessanter? Zo kan je beter sturen en de pers gerichter benaderen’.

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief