Overzicht

Waardevolle mama’s, sociale papa’s!

Elk jaar monitort Clipit de online buzz rondom Moeder- en Vaderdag. Dit jaar wordt voor het eerst ook de berichtgeving op radio, tv en uit print media meegenomen. Vorig jaar verschenen er over Moederdag twee keer zoveel berichten als over Vaderdag, maar deden de vaders het beter wat betreft sentiment. Hoe zijn de verhoudingen dit jaar?

Online domineert

Opvallend is dat zowel Vaderdag als Moederdag in 2015 een stuk minder berichten opleverde dan vorig jaar. Het totaal lag op 87.786 berichten, tegenover 142.500 in 2014. Ruim 80% hiervan bestond uit tweets, gevolgd door Facebook en Instagram met respectievelijk 7% en 1%. Opnieuw domineren de mama’s de buzz: 68% stond in het teken van Moederdag!

Gelijk sentiment

Niet getreurd vaders, de hoeveelheid berichten zegt natuurlijk nog niks! Als we kijken naar het sentiment wordt al snel duidelijk dat we even positief over papa praten als over mama. Bizar genoeg werden beide feestdagen in 58% van de berichten positief genoemd, tegenover 5% negatief. Precies dezelfde percentages dus, over enorm verschillende aantallen! Waar Vaderdag het vorig jaar vooral moest hebben van het overwegend betere sentiment, komen de moeders dit jaar op dat gebied langszij…
Worden de papa’s al zenuwachtig?

Duurste tweet voor DWDD

De totale PR-waarde van ruim 15 miljoen euro laat duidelijk zien dat beide dagen – commercieel gedoe of niet – volop media-aandacht krijgen. Maar wie brengt er meer geld in het laatje? Helaas voor de vaders gaat ook dit jaar het overgrote gedeelte van de PR-buit naar de moeders. Met een waarde van bijna 11 miljoen euro tegenover een karige 4,2 miljoen worden de papa’s zelfs ruim gedubbeld…

De tweet met de hoogste PR-waarde ging eveneens over Moederdag. Goed voor maar liefst €69.875 tweette De Wereld Draait Door over twee rappers die hun moeders in het zonnetje zetten.

De meest waardevolle Vaderdagstweet was afkomstig van Giel Beelen van 3FM. Zijn bericht, gericht aan alle vaders in Nederland, was goed voor €65.574. Een mooie tweede plaats voor Giel!

Ook OnsOranje wist een mooie PR-waarde van €40.195 te bereiken door het versturen van 2 tweets rond Vaderdag.


Papa socialer

Hoog tijd om eens uit te zoeken waar al die berichtjes voor papa en mama over gaan! Daarvoor maken we een top 10 van meest terugkerende woorden in de berichtgeving. Opvallend is dat rond Vaderdag de woorden Twitter en Facebook veel voorkomen. Samen werden ze ruim 8000 keer genoemd, waar ze in het lijstje van Moederdag schitteren door afwezigheid. Ook het woord ‘photo’ scoort hoog bij de vaders. De Vaderdagberichten bestaan dus veelal uit foto’s op social media, of plaatsen papa’s gewoon graag kiekjes van hun cadeautjes?

Ook opvallend is het woord ‘tip’. Hoewel het woord de top 10 van Vaderdag niet haalde, kwam het met 1.325 tegenover 1.165 wel méér voor dan bij de moeders, waar het wél in de top 10 staat. Het bedenken van een cadeau voor papa is blijkbaar een stuk lastiger dan voor mama, die altijd tevreden is met een bosje bloemen!

Uitslag

Helaas vaders van Nederland, de cijfers liegen er niet om. Moederdag deed het dit jaar op de meeste vlakken opnieuw beter dan Vaderdag. Maar wees niet bang, dat betekent natuurlijk niet dat de kids meer om hun moeder geven: de gemiddelde uitgaven voor Vaderdag lagen met €27 zelfs iets hoger dan de €24 voor Moederdag. Een (klein) lichtpuntje dus. Volgend jaar weer een nieuwe kans, vaders!

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief