Overzicht

Volkswagen: blauw is het nieuwe groen

De media stonden er de afgelopen weken vol van: de verkoop van auto’s is in 2011 in Europa zo laag als die in 1996. Met uitzondering van Volkswagen, dat notabene een record omzet haalde. De berichtgeving was ronduit optimistisch in een nagenoeg negatief beladen media sentiment. Het automerk komt nieuw de Brandbarometer binnen op nummer zeventien.

Het autoconcern zet in 2011 hoog in op het claimen van de categorie met de pay off ‘Das Auto’ en laat een visionair toekomstbeeld zien met de duurzaamheidclaim ‘Think Blue’, een onderscheidende en relevante variant op de groene jungle die duurzaamheid heet.

Met de komst van vernieuwende modellen, waaronder EOS en de up! als nieuwe compacte stadsauto, laat Volkswagen zien volop mee te doen. De start van de campagne ‘Das Auto’ was aanvankelijk verrassend te noemen, maar maakt zo langzamerhand waar wat het beoogt: een auto die de standaard wil zijn. Een ander succesvol voorbeeld van een dergelijke strategie waren KLM (‘Betrouwbaar’) en ABN AMRO (‘De Bank’) die zich afficheerden als de standaard voor de categorie. Maar een dergelijke strategie werkt uitsluitend als het door gedrag wordt waargemaakt. Het toont namelijk wel lef de standaard te claimen en een sterk geloof in het eigen kunnen, de identiteit. In deze tijd overigens ook een welkom geluid te noemen. En het is Volkswagen gelukt. Niet alleen het merk zelf, maar ook het gehele concern doet het goed. In 2011 zijn er wereldwijd ruim 8 miljoen auto’s verkocht, meer dan een miljoen dan in 2010.

Gedurfd is ook de campagne ‘Think Blue’ te noemen. Geheel volgens de marktleiderschapsstrategie vindt Volkswagen de duurzaamheidscategorie opnieuw uit. In dit geval met het motto: Denk niet groen, maar denk blauw. Blauw is het nieuwe groen. Immers, onze aarde bestaat voor het grootste gedeelte uit water. Zonder water geen leven. En het gaat ver in deze campagne: niet alleen milieuvriendelijkere auto’s en producten maar automobilisten tevens oproepen milieuvriendelijker te zijn voor de omgeving. Dus geen blikjes uit het autoraam gooien. De start van een offensieve campagne tegen vervuilende automobilisten. Volkswagen toont lef en geeft het goede voorbeeld.

Afgevallen merken: BMW, Renault, Vodafone
Toegevoegde merken: Tom Tom, TNT, Volkswagen

De analyse bij de Brandbarometer is van Saskia Dijkstra (1971). Zij werkt als senior adviseur bij de Reputatiegroep. Saskia heeft vijftien jaar brede ervaring in strategisch advies op het gebied van identiteitsontwikkeling, positionering en reputatiemanagement. Ontwikkeling is voor Saskia het kernpunt. Eerst vanuit onderzoek en consumentengedrag bij internationaal gerenommeerd communicatiebureaus Leo Burnett en Young & Rubicam. Vervolgens vanuit het merk bij Scan Management Consultants en in de afgelopen zeven jaar bij Total Identity vanuit de ontwikkeling van organisaties. Zij studeerde politicologie met een doctoraal in communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Ze heeft een reeks aan publicaties over identiteit, positionering en reputatie op haar naam staan.

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief