Overzicht

Yahoo: de belangrijkste asset voor je reputatie zijn de eigen mensen

Wie kent Yahoo nog? Jarenlang was Yahoo toonaangevend als zoekmachine, maar het internet- en technologieconcern heeft de laatste jaren veel van z’n glans verloren. Het concern lijkt de weg kwijt met dalende omzetcijfers en een instabiele leiding. Kortom, de negatieve berichtgeving overheerst.

Lichtpuntje werd gezien in het onmiddellijke aftreden van topman en medeoprichter Jerry Yang. De markt reageerde positief met onder andere een zestiende plaats in de nieuwe Brandbarometer als resultaat.

Yahoo heeft een roerig jaar achter de rug, waarin topvrouw Carol Bartz werd ontslagen. Nu ook de medeoprichter Yang vertrekt moet de rust terugkeren. Het lijkt Yahoo al langere tijd te ontbreken aan een heldere strategie. In de wandelgangen wordt gefluisterd dat het bedrijf te koop staat. Berichten die overigens worden ontkend door de nieuwe topman Scott Thompson.

Dergelijke onrustige signalen doen een bedrijf natuurlijk geen goed. Behalve dat de markt erop reageert, zal het bij Yahoo ook intern leiden tot de nodige onrust. Onrust aan de top heeft onmiskenbaar invloed op de werkvloer en breekt intern meer vertrouwen af, dan er in de jaren daarvoor is opgebouwd. Wat vaak vergeten wordt door de top is dat medewerkers alles lezen over het bedrijf.

Ook de nabije toekomst is weinig transparant. De nieuwe baas van Yahoo sluit namelijk niet uit dat er onder zijn beleid andere bedrijven worden ingelijfd of afdelingen moeten worden verkocht om het bedrijf weer op de rails te krijgen. Met deze boodschap van de nieuwe CEO lijkt een volledige overname voorlopig uitgesloten. Wat verder opvalt in de berichtgeving is dat met technologische gaten kampt.

Al met al geen geruststellende berichten om als medewerker van de nieuwe baas te vernemen. De vraag is dan ook of Scott Thompson bij zijn introductie niet te veel oog heeft voor de aandeelhouders en te weinig voor de medewerkers. Het lijkt mij namelijk van groot belang dat de medewerkers weer vertrouwen krijgen in de leiding om het bedrijf weer in zichzelf te laten geloven. Het is dan ook raadzaam de boodschap door het oog van de medewerker te lezen. Hoe zal de medewerker dit bericht interpreteren? Yahoo kan het zich niet veroorloven dat het vertrouwen nog verder afbrokkelt. Juist de eigen medewerkers zijn de spil van de vernieuwing van de organisatie en de belangrijkste asset voor een goede reputatie.

Afgevallen merken: TNT, Heineken, Tom Tom
Toegevoegde merken: Mitsubishi, Mercedes, Ford

De analyse bij de Brandbarometer is van
Saskia Dijkstra (1971). Zij werkt als senior adviseur bij de Reputatiegroep. Saskia heeft vijftien jaar brede ervaring in strategisch advies op het gebied van identiteitsontwikkeling, positionering en reputatiemanagement. Ontwikkeling is voor Saskia het kernpunt. Eerst vanuit onderzoek en consumentengedrag bij internationaal gerenommeerd communicatiebureaus Leo Burnett en Young & Rubicam. Vervolgens vanuit het merk bij Scan Management Consultants en in de afgelopen zeven jaar bij Total Identity vanuit de ontwikkeling van organisaties. Zij studeerde politicologie met een doctoraal in communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Ze heeft een reeks aan publicaties over identiteit, positionering en reputatie op haar naam staan.

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief