Overzicht

Ziekenhuizen in de media: AMC domineert het nieuws

UMC’s worden het meest genoemd, St. Jansdal is het meest populair

Het AMC is het meest besproken ziekenhuis van ons land in alle media. Het Amsterdamse ziekenhuis haalt met ruim vier miljoen euro ook de hoogste PR-waarde binnen. Het St. Jansdal komt het meest positief in het nieuws. Dit blijkt uit onderzoek van Clipit naar de berichtgeving in alle media over de Nederlandse ziekenhuizen.

Niet uitgepraat over het AMC

Van de 41 onderzochte Nederlandse ziekenhuizen verschenen de meeste berichten over het Academisch Medisch Centrum (AMC). De dominantie van het Amsterdamse ziekenhuis is compleet; zowel online als in print media en op radio en TV is AMC het meest besproken ziekenhuis met in totaal 7.181 berichten. De uitkomsten van een onderzoek naar gehoorbeschadiging onder jongeren doen het goed in de media; op 10 april is dit nieuws verantwoordelijk voor een piek in het aantal berichten. Het woord “onderzoek” wordt in totaal meer dan duizend maal genoemd in berichten over het AMC.

Dat deze prominente rol voor onderzoek geen toeval is, blijkt uit de rest van de top 10: de bovenste zes partijen zijn allemaal UMC’s. Radboud UMC (6.242) en UMC Utrecht (6.235) ontlopen elkaar nauwelijks op plaats twee en drie. Radboud UMC heeft dat deels te danken aan een veelvuldig gedeelde tweet, waarin een oproep voor een ernstig ziek meisje wordt gedaan. UMC Utrecht is het eerste Nederlandse ziekenhuis dat het Elektronisch Patiëntdossier online beschikbaar maakt voor patiënten zelf. Het Deventer Ziekenhuis (7e) is het hoogstgeplaatste ziekenhuis zonder samenwerkingsverband met een universiteit.

Amsterdamse ziekenhuizen doorstaan stroomstoring

Al die berichten over het AMC zorgen er ook voor dat het Amsterdamse ziekenhuis de koppositie inneemt als het gaat om PR-waarde, met ruim vier miljoen euro. Stadgenoot VU Medisch Centrum claimt met 3,5 miljoen een stevige tweede plaats. De PR-waarde van beide ziekenhuizen schiet omhoog op 27 maart. Dat komt niet door een geslaagde gezamenlijke PR-stunt; 27 maart is de dag van de grote stroomstoring in Noord-Holland. Hoewel de stroomstoring in de hele provincie voor veel problemen zorgt, draaien beide ziekenhuizen gewoon door op noodstroom. In de vele updates over de situatie komt telkens naar voren dat AMC en VU MC alles onder controle hebben.

Complimenten voor het personeel

Het meest populaire ziekenhuis van ons land staat in Harderwijk. Maar liefst 97% van de berichtgeving over het St. Jansdal is positief. Met name op beoordelingssites als Zorgkaart Nederland valt de waardering voor de benadering van het personeel op. Streekziekenhuis Koningin Beatrix, met 93% positieve berichten goed voor plaats 2, valt vooral in de smaak vanwege een goed georganiseerde open dag tijdens de landelijke Week van Zorg en Welzijn. Ondanks de hoge kosten van de gezondheidszorg zijn we over het algemeen wel te spreken over onze ziekenhuizen; over 35 van de 41 onderzochte ziekenhuizen zijn we vaker positief dan negatief.

Junks en drukte op de spoedeisende hulp

Dat de positieve aandacht voor het St. Jansdal niet zit in de naam, blijkt uit het sentiment rondom het Sint Jans Gasthuis. Het ziekenhuis in Weert heeft de 69% negatieve berichtgeving vooral te danken aan overlast veroorzaakt door een junkie. Een incident waar het Sint Jans Gasthuis zelf geen invloed op heeft. Medisch Centrum Haagladen doet het met 65% niet veel beter. Uit onderzoek van een verpleegkundige van dat ziekenhuis blijkt dat de drukte op spoedeisende hulp voor gevaarlijke situaties zorgt. Een gevalletje “shoot the messenger”: het onderzoek gaat niet specifiek over MC Haaglanden, maar is gedaan onder ruim zeventig ziekenhuizen. Die nuance ontbreekt in een deel van de berichtgeving.

Populariteit begint op de werkvloer

Stroomstoringen, junks die medische hulp nodig hebben; ziekenhuizen komen soms in het nieuws door factoren waarop ze zelf weinig invloed uit kunnen oefenen. Het AMC en VU MC laten zien dat ook een incident als een stroomstoring om te buigen is tot positieve PR voor de ziekenhuizen zelf. Interessante onderzoeken en innovaties kunnen helpen om te bouwen aan een reputatiebuffer. Het St. Jansdal toont aan dat echte populariteit begint op de werkvloer.

Over het onderzoek

Clipit doet regelmatig onderzoek naar de berichtgeving rondom Nederlandse ziekenhuizen. Van 1 maart tot 1 mei werden alle online en social, print en radio en TV vernoemingen van 41 Nederlandse ziekenhuizen geanalyseerd. In totaal werden 77.740 berichten geanalyseerd. Het sentiment wordt automatisch bepaald aan de hand van een uitgebreide lijst met woorden en woordcombinaties, die elk een positieve of negatieve tone of voice hebben. Alleen woorden die in de buurt van de naam van de stad staan worden meegenomen in de beoordeling. Meer informatie over de berekening van de PR-waarde vind je hier.

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief