Overzicht

Ziggo: Content is King

Met de recente beursgang heeft Ziggo, de grootste kabelaar van Nederland, ruim 800 miljoen euro opgehaald met iets meer dan 20 procent van de aandelen. Een bijzondere prestatie voor een bedrijf dat tot voor kort nog een nutsfunctie had: het doorgeven van een televisiesignaal. De prestatie van Ziggo, nieuw op nummer 12 in de Brandbarometer, is ook opvallend in het licht van de reputatie van kabelbedrijven, die in het recente verleden drukker leken met klachtenmanagement dan met klanttevredenheid.

Ziggo heeft de wind mee en maakt werk van z’n ambities: de transformatie naar een entertainment- en contentbedrijf met de Ziggo Dome als uithangbord.
Met de opening van het concertpodium Ziggo Dome in Amsterdam Zuidoost op 24 juni aanstaande voegt Ziggo een nieuw hoofdstuk toe aan de transitie van het bedrijf. Met Sting, Radiohead, Madonna, Deep Purple, Lionel Richie en onze ‘eigen’ Marco Borsato staan er nog dit jaar diverse internationale sterren op het grootste overdekte concertlocatie met 16.000 plaatsen.

Het lijkt wel alsof Ziggo zich de afgelopen jaren heeft voorbereid in de relatieve luwte, al dan niet door externe omstandigheden afgedwongen. De bouw van de Dome moest worden uitgesteld en het bedrijf heeft naast grote ambities ook grote schulden. Ondanks deze negatieve issues, is de verwachting dat Ziggo in 2012 gaat knallen. De oplopende beurskoers geeft aan dat de aandeelhouders er vertrouwen in hebben. En de eigen medewerkers waarschijnlijk ook: zij kregen allemaal een aandelenpakketje.

Kortom Ziggo, ontstaan uit @Home, Casema en Multikabel in 2007, lijkt een gouden toekomst in het verschiet te hebben. Een voorbeeld van een bedrijf dat tijdig heeft geanticipeerd op de veranderende markt. De strategie is die van integratie: de hardware met de software verenigen. En slimme allianties aangaan. Consumenten met een abonnement van Ziggo als provider hebben televisie, telefoon en internet. Maar Ziggo belooft niet alleen toegang, maar levert meteen de content erbij. Een ander voorbeeld is de samenwerking met the Experience Company en LG om samen met publiek en Paul Verhoeven een film te bedenken en deze vervolgens te maken. In de ontwikkeling ervan zit de marketing al verpakt.

Ziggo is als initiatiefnemer straks de held. Er is geen vuiltje aan de lucht. Tenzij Ziggo doorslaat en zich vergaloppeerd aan het eigen succes. De opgave is de komende jaren de verwachtingen van alle stakeholders goed te blijven managen, dus niet alleen de belangen van de shareholders. Als content echt king is voor Ziggo, dan zijn en blijven de klanten de belangrijkste doelgroep en niet de koers van het aandeel op de beurs.

Afgevallen merken: Ford, Mitsubishi, KLM
Toegevoegde merken: TomTom, BMW, Ziggo

De analyse bij de Brandbarometer is van Saskia Dijkstra (1971). Zij werkt als senior adviseur bij de Reputatiegroep. Saskia heeft vijftien jaar brede ervaring in strategisch advies op het gebied van identiteitsontwikkeling, positionering en reputatiemanagement. Ontwikkeling is voor Saskia het kernpunt. Eerst vanuit onderzoek en consumentengedrag bij internationaal gerenommeerd communicatiebureaus Leo Burnett en Young & Rubicam. Vervolgens vanuit het merk bij Scan Management Consultants en in de afgelopen zeven jaar bij Total Identity vanuit de ontwikkeling van organisaties. Zij studeerde politicologie met een doctoraal in communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Ze heeft een reeks aan publicaties over identiteit, positionering en reputatie op haar naam staan.

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief