Maak communicatie meetbaar met de Barcelona Principles

Wanneer je je verdiept in het meetbaar maken van PR en communicatie ben je vast en zeker wel eens gestuit op de Barcelona Principles van AMEC, de internationale vereniging voor communicatiemeting- en evaluatie. De AMEC is de grondlegger van de wereldwijd geaccepteerde methode om PR, media en communicatie professionals inzichten te bieden aan de hand van communicatieonderzoek,- analyse en -evaluatie. Voor de ontwikkeling van onze analyses maken we bij Clipit dankbaar gebruik van de Barcelona Principles die inmiddels toe zijn aan de 3.0 versie.

Doelen zijn randvoorwaardelijk 

Zonder doel(en) is het onmogelijk om datagedreven te werken. AMEC benadrukt dit door dit als eerste principle te benoemen; het is een essentiële voorwaarde. Zonder doel is het niet mogelijk om te zien of je op koers ligt, maar ook niet mogelijk om te bepalen of je strategie of campagne is geslaagd. Daarbij gaat de organisatiedoelstelling boven de communicatiedoelstelling. Bij Clipit hanteren we drie voorwaarden bij het opstellen van je doel(en):

  • Je doel is meetbaar
  • Je doel is te optimaliseren
  • Je doel is te koppelen aan de doelstelling(en) van je organisatie

Geef duiding aan KPI’s

Het meten en evalueren van communicatie moet zowel kwalitatieve als kwantitatieve analyse omvatten. Volgens de Barcelona Principles is het niet genoeg om te kwantificeren, maar is het juist van belang om te begrijpen in welke context publicaties moeten worden gezien. Door die kwalitatieve meting (bijvoorbeeld het meten van aandacht in tier media of de aanwezigheid van merkwaarden in de berichtgeving) ben je beter in staat om de impact van PR en communicatie te meten en ook te presenteren aan stakeholders.

De Barcelona Principles 3.0 bevatten zeven principles. Wil je bijgepraat worden over alle zeven Barcelona Principles en te weten komen hoe jij deze kunt toepassen in jouw dagelijkse werkzaamheden? Vraag dan een Data Inspiratie Call aan.

Meer weten?

Stijn helpt je graag verder met jouw vraag.

Neem contact op
Logo Mercedes-Benz
Logo Swinkels
Logo Pathé
Logo WhizPR
Nederlandse Loterij logo