TikTok monitoring

Het monitoren van social media is al sinds 2010 een onderdeel van de ruime brondekking die Clipit biedt. Dat begon met Facebook en Twitter, werd uitgebreid met YouTube en Instagram en omvat sinds 2022 zelfs het monitoren van TikTok. TikTok is een social media platform waarmee korte muziekvideo’s gemaakt en gedeeld kunnen worden. Het is de internationale versie van het Chinese social network Douyin en werd in 2017 gelanceerd. Gebruikers plaatsen op TikTok vooral dansjes, grappen, trucs en challenges op muziek, in filmpjes van 15 seconden tot 10 minuten. TikTok is vooral populair bij jongere doelgroepen.

Wat is TikTok monitoring?

Het monitoren van social media is voor veel organisaties essentieel, omdat dit bij uitstek de platformen zijn waar je klanten en stakeholders van zich kunnen laten horen. Social media monitoring biedt je direct inzicht en overzicht in al deze vermeldingen over jouw organisatie. Anders dan bijvoorbeeld Twitter of Facebook bestaat de content op TikTok voor slechts een klein gedeelte uit tekst. Beeld en gesproken tekst worden door Clipit niet gemonitord op TikTok; als alleen je logo in beeld verschijnt zul je dus geen melding ontvangen. Gebruikers kunnen echter ook een titel en hashtags meegeven aan hun video’s en kunnen andere gebruikers taggen. Hashtags en getagde gebruikers zijn belangrijk voor de makers van TikTok video’s om ervoor te zorgen dat hun content goed vindbaar is. Al deze tekst wordt door het Clipit systeem geanalyseerd en indien relevant gekoppeld aan jouw zoekopdrachten.

Group 5 Created with Sketch.

Er zijn systemen voor media monitoring in vele soorten en maten, maar zo eenvoudig en overzichtelijk als dat van Clipit heb ik nog altijd niet gevonden. Ik blijf dagelijks nauwkeurig op de hoogte waar en wanneer mijn organisatie genoemd wordt en in welke context. Sentiment en PR-waardes zet het systeem netjes voor me op een rijtje. Met het Clipit-dashboard kan ik heel eenvoudig en overzichtelijk zelf vergelijkingen en grafieken maken. Heerlijk, geen overbodige toeters en bellen!

Jelko de Ruijter – Social Media Manager bij HKU

Analyseren in het Clipit dashboard

Dit stelt je in staat om binnen het Clipit Dashboard analyses in te richten waar TikTok een onderdeel van is. Met meer dan 50 grafieken en tabellen vorm je je eenvoudig een beeld van de impact van TikTok op jouw merk. Zo kun je analyseren hoe groot het aandeel van TikTok is in alle social media berichtgeving, welke gebruikers de meeste impact weten te genereren en welke woorden het meest worden gebruikt in relatie tot jouw merk. Zulke analyses zijn eenvoudig te delen met collega’s en stakeholders door middel van een PDF of een deelbare link.