PR-waarde uitleg

Clipit geeft als eerste tool in Nederland inzicht in de waarde van elk bericht dat over jou verschijnt in de media: de PR-waarde. Dat doen we voor zowel online en social media als voor print media, radio & TV!

Met de crossmediale PR-waarde breng je eenvoudig de totale impact van je campagne of media strategie in kaart. Ook wordt het mogelijk om de bijdrage van platformen en auteurs onderling te vergelijken.

We gaan daarbij verder dan de advertentiewaarden en kijken ook naar impactfactoren als hoe positief of negatief wordt je vermeld, sta je centraal of vorm je bijzaak en in hoeverre is je kernboodschap overgenomen?

Waar is de berekening  van de de crossmediale PR-waarde op gebaseerd?

Clipit verzamelt gegevens uit verschillende eigen en externe bronnen. De informatie wordt elke 6 maanden handmatig ge-update door onze media analisten.

Advertentiewaarde online & social media

  • Advertentiekosten: CPM tarief van een website, gedeeld door 1000 vertoningen.
  • Vertoningen: aantal vertoningen van een website per artikel.
  • Afmeting: lengte van een bericht ten opzichte van een advertentie.
  • Volgers: aantal volgers van een Twitteraar.

Advertentiewaarde print media

  • Advertentiekosten: kosten voor 1 pagina full colour.
  • Positie factor: op welke pagina in het (dag)blad.
  • Afmeting: lengte van een bericht ten opzichte van een advertentie.

Impact online, social & print media

  • Impact: de context van het bericht rond de zoekopdracht, bestaande uit;
    • Sentiment: score van positieve/negatieve woorden rond het merk,
    • Branding: positie en frequentie van vermelding van je merk in bericht,
    • Kernboodschap: aanwezigheid van je kernboodschap (standaard neutraal, zelf in te vullen).
  • Opslag 3,4: een redactioneel artikel is 3,4 keer meer waard dan een advertentie.

PR-waarde in de Clipit Portal

Alle informatie die de input vormt voor de uiteindelijke PR-waarde, vind je voor elk bericht terug in de Portal. Het is ook mogelijk om hier het sentiment, branding en kernboodschap aan te passen. Werk je met eigen tarieven maar wil je wel kunnen analyseren? Dan kun je de PR-waarde zelf ook overschrijven.

Meet de ROI van PR

Met de analysetools van Clipit meet je de PR-waarde op verschillende niveaus:

  • PR-waarde: vergelijk de totale PR-waarde tussen zoekopdrachten of draai een trendgrafiek uit om pieken in media aandacht te identificeren.
  • PR-waarde per auteur: wie zijn influencers op basis van bereik en betrokkenheid bij je merk?
  • PR-waarde per bron: Welke bron (website, blad of programma) creëert de grootste impact voor jou? Dat is niet altijd de website met de meeste bezoekers.