Overzicht
Monitoren en analyseren met RTL Nederland

RTL Nederland: informatie verzamelen en structureren

In 2023 begon de samenwerking tussen Clipit en RTL Nederland, de grootste commerciële televisieomroep van het land. RTL bereikt dagelijks miljoenen Nederlanders met kanalen zoals RTL 4, de streamingsdienst Videoland en de populaire weerapp Buienradar. We zijn er trots op om met zo’n bekende naam samen te werken en delen graag meer over deze samenwerking: de uitdagingen van het RTL communicatieteam, hoe onze aanpak daarin ondersteund en wat de uiteindelijke resultaten zijn.

Organisatie

RTL is de grootste commerciële speler in het Nederlandse medialandschap. Merken zoals RTL, Videoland, RTL Nieuws en Ad Alliance zorgen ervoor dat ze dagelijks miljoenen Nederlanders bereiken met uiteenlopende content.

Dit varieert van van televisie- en streamingsdiensten tot corporate communicatie over belangrijke thema’s, zoals duurzaamheid en diversiteit. Bovendien fungeert RTL als kennispartner op het gebied van reclame. Kort samengevat; RTL is een essentieel mediabedrijf met een sterke aanwezigheid in Nederland.

(Foto: William Rutten)

Uitdaging

Binnen het communicatieteam van RTL zijn verschillende afdelingen actief. Het contentteam richt zich op communicatie rondom programma’s, zoals The Masked Singer, GTST en De Bachelor. De corporate adviseurs focussen op belangrijke thema’s, zoals duurzaamheid en diversiteit, die RTL als organisatie wil uitdragen. De adviseurs van Ad Alliance focussen op het positioneren van Ad Alliance in de advertentiemarkt en specifieke vakmedia. Onze taak was om met de 3 verschillende teams te overleggen en hun informatie behoeften in kaart te brengen.

RTL wordt online, in print, op social media, op radio en op televisie dagelijks ongeveer 2000 keer genoemd. Een enorme bak met data, waarbij het niet relevant is om al deze content per dag tot je te nemen. De uitdaging was om deze enorme hoeveelheid data te filteren en relevante informatie per communicatieadviseur te verzamelen en te structureren voor hun dagelijkse nieuwsselectie per mail.

Group 5 Created with Sketch.

Clipit helpt ons om ons werk meetbaar en inzichtelijk te maken. Op basis van de analyses die we uit het dashboard halen, kunnen we aantonen wat zowel de kwantitatieve impact als kwalitatieve impact van PR is. Het is een hele fijne partij om mee te schakelen. Binnen onze afdeling zijn er verschillende wensen en behoeften. Bij Clipit denken ze proactief mee om alles zo passend mogelijk te maken naar die verschillende behoeften. Ze zijn snel en altijd goed bereikbaar. Op het moment van groot nieuws rondom het bedrijf, kunnen we opschakelen en bijvoorbeeld verschillende momenten per dag nieuwsoverzichten krijgen. Dat is enorm waardevol.

Robin van den Broek – Senior Communicatieadviseur RTL/Ad Alliance

Aanpak

Onze aanpak passen we altijd aan naar de persoonlijke wensen van onze opdrachtgevers. In het geval van RTL Nederland verschillen de wensen voor de verschillende takken binnen de organisatie. Het contentteam geeft wekelijks de nieuwste titels aan ons door, die vervolgens worden ingesteld voor de monitoring, zodat ze hun programma’s real time kunnen monitoren.

Corporate wil op de hoogte zijn van de trends op het gebied van de voor hen belangrijke thema’s in het Umfeld. Wij denken graag mee hoe deze trends inzichtelijk kunnen worden gemaakt en de adviseurs op de hoogte zijn van de laatste ontwikkeling op corporate niveau, maar ook bij concurrenten en in de branche.

Bij Ad Alliance betreft het de impact die het merk maakt in de media, maar ook op maat gemaakte rapportages in huisstijl met andere datastromen inclusief duiding, afgestemd op de doelen van Ad Alliance.

Resultaat

Vanaf het eerste communicatiemoment tot aan de daadwerkelijke uitzending van het programma heeft de communicatieadviseur een volledig beeld van wat er over het programma wordt gezegd in kranten, op websites en op social media. Deze gegevens worden gebruikt bij de uiteindelijke evaluatie van de programmering.

De corporate adviseurs hebben inzichtelijk hoe prominent de boodschappen die RTL wil uitdragen terugkomen in de corporate communicatie-uitingen. Daarnaast hebben de adviseurs ook inzicht in wat er breder over deze thema’s in de branche wordt gezegd.

Tot slot maken we per kwartaal een rapportage voor Ad Alliance waarin de media-inspanning zowel kwantitatief als kwalitatief worden geanalyseerd. Hierbij krijgt Ad Alliance inzicht in hun aanwezigheid in de voor hen belangrijke media en de impact van hun PR-uitingen in onze Clipit data, maar ook data van hun website en LinkedIn.