Media Monitoring voor Sweco
Organisatie
Sweco creëert en ontwikkelt slimme duurzame oplossingen voor het stedelijk gebied die de wereld beter, veiliger en mooier helpen maken. Dit doen ze met de kennis van 17.500 architecten, ingenieurs en adviseurs. Altijd met oog voor de versnellende kracht van digitalisering en het perspectief van een groene en duurzame samenleving.
Uitdaging
Vanuit haar rol als media- en PR adviseur zorgt Maartje Meijer ervoor dat de verhalen van Sweco op het juiste moment, via de juiste weg, bij de juiste mensen terecht komen. Om op consistente wijze inzicht te krijgen in de aandacht voor Sweco, was Maartje op zoek naar een oplossing die haar in die behoefte kan voorzien.
Om een geschikte partner te vinden, had zij een aantal wensen opgesteld. Te weten:
- Dagelijkse monitoring & update van de Nederlandse openbaar beschikbare online & social media, landelijke & regionale print media en de Nederlandse radio & televisie op basis van de zoekopdracht: Sweco;
- Een overzichtelijk dashboard waarin het mogelijk is om de data te verzamelen en deze meetbaar te kunnen maken;
- Een geautomatiseerd label om berichten over de Sweco Design Challenge te clusteren en te scheiden van de corporate berichtgeving.
Aanpak
Nadat de wensen in kaart waren gebracht, is er een gratis proefperiode opstart. Media analist Linda is voor Sweco aan de slag gegaan met het instellen van de zoekopdracht. Deze is zodanig gefilterd en bijgesteld dat er geen ruis is in de binnengekomen berichten. Deze berichten zijn inzichtelijk in het gekoppelde Clipit dashboard en de Clipit nieuwsselectie, waaraan naast Maartje ook collega’s zijn gekoppeld.
Resultaat
Na het aflopen van de proefperiode is Sweco in zee gegaan met media monitoring bij Clipit. Met het inrichten van de zoekopdracht voor Sweco hebben Maartje en collega’s iedere ochtend om 6:30 uur een nieuwsselectie in hun mailbox met daarin een overzicht van alle berichten. Daarnaast hebben ze met het ingerichte dashboard de mogelijkheid om de bronnen te bekijken en zelf aan de slag te gaan met meer dan 50 analysemogelijkheden.
Een mooi voorbeeld van de samenwerking, is de onderstaande analyse gemaakt door onze analyses & insights specialisten. Hierin staan de uitkomsten van de media aandacht naar aanleiding van het onderzoek over de verkeersveiligheid van 700.000 fietsroutes van schoolgaande kinderen.