In 2025 keken we massaal mee: naar verkiezingen, formaties, files, voetbal én Formule 1. Het was ook het jaar van het EK-vrouwenvoetbal en de opmars van Hyrox-races. Maar wat is er allemaal in het afgelopen jaar nou écht geschreven, gepost op X en besproken? We doken in miljoenen berichten op Nederlandse nieuwssites en openbare social media en hebben voor je uitgezocht wie, en wat, het gesprek dit jaar domineerde.
Het resultaat? Een analyse met een overzicht van onder andere de meest besproken artiesten, tv- en online persoonlijkheden, politici en bedrijven.
Máxima: zowel mode- als mediakoningin
Eén naam springt er onmiskenbaar uit: Koningin Máxima. Zo staat ze op nummer drie van iedereen en wordt ze dus ook (veel) vaker genoemd dan haar man Koning Willem-Alexander. Waar we bij hem vooral pieken zien rond officiële momenten en staatsbezoeken, is Máxima het hele jaar door aanwezig. Van werkbezoeken en internationale optredens, tot modebesprekingen en analyses van haar outfits. Een voorbeeld daarvan is haar Donald Trump-imitatie tijdens de NAVO-top. Dit laat zien dat haar zichtbaarheid verder gaat dan haar rol als ‘vrouw van’.
NAVO-top maakt diepe indruk op het jaarbeeld
In onze data valt één thema duidelijk op: de NAVO-top in Den Haag. De internationale bijeenkomst trok veel aandacht, mede door het bezoek van de Amerikaanse president Trump. Ook het koningshuis figureerde veelvuldig in de berichtgeving rondom deze top, wat bijdroeg aan een stevige piek in hun media-aandacht.
Het wordt interessant om te zien waar volgend jaar vooral de focus op gaat liggen en of hierdoor het Koninklijk Huis volgend jaar weer zo groots in de media verschijnt.
Wie pakt de leiding in het politieke debat?
Op gevoel zou je misschien zeggen dat de media-aandacht van Rob Jetten en Geert Wilders, net als de verkiezingsuitslag, dicht bij elkaar ligt. Toch laten de cijfers iets anders zien. Rob Jetten, de waarschijnlijke aanstaande premier, domineert de lijst en staat bovenaan met de meeste benoemingen. Op de dag van de verkiezingsuitslag wordt er veruit het meest over hem gepraat, vooral op X.
Vandaag Inside zet de toon in media-debat
In de berichtgeving over de tv-wereld in 2025 valt één constante op: Vandaag Inside (VI) heeft een grote invloed op het publieke gesprek. Niet alleen de drie presentatoren staan hoog in de ranglijsten, ook diverse gasten die aan tafel schoven worden veelvuldig genoemd. Momenten als de gastoptredens van Gordon, Gerard Joling en Geert Wilders zorgden bovendien voor duidelijke pieken in de media-aandacht. Voeg daar de winst van de Gouden Televizier-ring aan toe en het beeld is duidelijk: VI is op dit moment een van de meest invloedrijke spelers in het Nederlandse medialandschap.
De rechtszaak tegen Marco Borsato
Een van de meest besproken onderwerpen van 2025 is de rechtszaak tegen Marco Borsato. Rond het einde van oktober zien we een scherpe stijging in het aantal berichten, vooral wanneer de rechtszaak een stroom aan reacties veroorzaakt*. Het gevoelige onderwerp zorgt voor hevige discussies. Dit laat zien dat sommige thema’s niet alleen nieuws zijn, maar ook het gesprek van de dag bepalen; zowel online als offline.
*De geanalyseerde data liep van 1-1-2025 t/m 30-11-2025.
Waar blijven de online influencers?
Waar ze online een groot bereik hebben en vaak content plaatsen die viral gaat, zien we dat online persoonlijkheden relatief weinig voorkomen in de mainstream media die wij hebben gemonitord. In ons onderzoek zien we dat er weinig structurele aandacht is voor de online sterren, behalve wanneer er een rel, incident of groot tv-debuut plaatsvindt. Ons onderzoek laat vooral zien: de traditionele nieuwsmedia hebben nog steeds hun eigen cast van bekende Nederlanders, waarin politiek, sport en royalty de hoofdrollen spelen.
Wat zegt dit over 2025?
Als je alles naast elkaar legt, ontstaat er een duidelijk beeld van de Nederlandse mediawereld in 2025:
- Politiek en beleid domineren het gesprek.
- Het Koninklijk Huis blijft een stabiele factor, met Koningin Máxima als absolute mediatrekker.
- Sport, vooral Formule 1 en voetbal, zorgt voor continue aandacht en emotie.
- Online sterren zijn groot op hun eigen platformen, maar krijgen relatief weinig aandacht in de klassieke nieuwsmedia.
Wat we inmiddels wel weten is dat de media een afspiegeling is van wat ons bezighoudt: van politiek en sport tot aan virale momenten. De vraag is nu vooral: wie staat er volgend jaar bovenaan en welke verrassingen komen we dan tegen? Eén ding is zeker: de media zijn nooit te voorspellen. En juist dat maakt het zo interessant om te blijven volgen.
Bekijk de analyse
Nieuwsgierig naar alle details? Bekijk hier de volledige media-analyse van Clipit Wrapped voor meer inzichten.
Vragen over de media-analyse? Naam contact op met Nina.