Grip op je reputatie: waarom merkgezondheid start bij luisteren

Clipit grip op reputatie

Iedere communicatie-/PR-manager, woordvoerder of marketeer weet: een merk en haar reputatie leeft niet in campagnes, maar in hoofden en harten van mensen. Het beeld dat anderen in hun hoofd hebben, wordt gevoed door ervaringen met je organisatie in online nieuws, podcasts, commercials, radio & televisie en dagbladen. Het is daarom vaak lastig grip krijgen op hoe gezond een merk daadwerkelijk is. Want hoe kun je nu beïnvloeden wat mensen over je organisatie denken, hoe kom je er überhaupt achter zonder te verzanden in een berg aan content?

Hier start de kracht van media monitoring. Niet als een optelsom van het aantal keren dat je merk in de media verschenen is, maar als strategisch instrument dat grip geeft op je reputatie.

In deze blog lees je waarom wij monitoring beschouwen als een cruciaal onderdeel van effectief reputatiemanagement. Als expert in media monitoring weten we inmiddels precies wat wel en wat niet werkt. Al onze ervaring en inzichten hebben we zelfs vertaald naar 5 uniek Clipit principes. Hiermee werken al onze teamleden vanuit dezelfde heldere, toegankelijke en eenduidige uitgangspunten. Wel zo efficiënt en vooral wel zo waardevol.

3 redenen waarom media monitoring onmisbaar is voor grip op je reputatie

Zonder media monitoring mis je de signalen die je reputatie kunnen maken of breken, want wat je niet ziet, kun je ook niet sturen. Dit zijn de 3 belangrijkste redenen om monitoring als basisfundament voor je reputatiemonitoring in te zetten:

1. Vroegtijdige signalering

Door alle voor jou relevante media dagelijks te monitoren, zie je issues, schommelende sentimenten en trends snel opkomen. Eén negatieve tweet of kritische blog kan zo direct worden opgepakt, voordat het escaleert.

2. Meten van merkperceptie

Monitoring toont niet alleen waar je merk genoemd wordt, maar ook hoe. Zijn de associaties positief? Sluiten de associaties van je omgeving bijvoorbeeld aan bij je gewenste kernboodschap en kernwaarden?

3. Strategische inzichten

De data uit monitoring biedt actiegerichte inzichten: welke boodschap werkt, welke kanalen zijn het meest effectief en hoe verhoudt je merk zich tot concurrenten?

Van inzicht naar actie: de basis voor onze nieuwe merkbelofte

Binnen Clipit draait monitoring niet alleen om het waarnemen en structureren van data, maar vooral om het vertalen ven inzichten en signalen naar actie. Dit sluit perfect aan bij onze nieuwe aangescherpte merkbelofte: grip op je reputatie met inzicht in media-aandacht.

Met onze vernieuwde merkbelofte maken we duidelijk dat wij verder kijken dan enkel het tellen van vermeldingen en het structureren hiervan. Wij bieden organisatie grip op hun reputatie door diepgaande inzichten uit hun eigen media-aandacht. Inzichten die niet alleen richting geven, maar organisaties in staat stellen hun reputatie doelgericht te bouwen, beschermen en versterken.

De Clipit Principles

Om onze belofte in de praktijk waar te maken, werken we bij Clipit als een team vanuit vijf unieke Clipit Principles. Deze principes zijn méér dan richtlijnen: ze geven ons dagelijks houvast, waardoor we consistent en doelgericht waarde leveren. Zo vertalen we onze merkbelofte niet alleen naar woorden, maar vooral naar concrete daden.

Principe 1: doelgericht

We meten media-aandacht altijd vanuit jouw communicatie- en PR-doelstelling, passend bij jouw organisatiedoelen. Zo zie je direct hoe de impact van jouw media-aandacht bijdraagt aan reputatie, groei en vertrouwen.

Principe 2: relevantie

We kijken verder dan je eigen communicatie-inspanningen en meten de impact van media-aandacht die er écht toe doet voor jouw stakeholders, doelgroepen en de organisatie zelf. Wat is van waarde en waarom en wat niet?

Principe 3: holistisch

Geen enkel cijfer vertelt op zichzelf het hele verhaal. Doordat wij slim verschillende meetwaarden combineren, krijg je een compleet en eerlijk beeld van je media-aandacht en het effect daarvan. Sneakpeak: we werken én testen in het geheim zelfs een gloednieuwe KPI!

Principe 4: duiding

Feitelijke getallen (zoals advertentiewaarde) krijgen pas echt waarde met context. Wij koppelen harde data aan sentiment, kernboodschap en merkwaarden voor diepere inzichten.

Principe 5: kennisdeling

We delen onze expertise transparant en proactief en leren van jouw praktijkervaringen. Zo groeien we samen en houd jij grip op je reputatie.

De 5 Clipit Principles vormen samen ons kompas. We werken helder, eerlijk en doelgericht altijd met de communicatie- en organisatiedoelen van jou als opdrachtgever als context. Door doelgericht, relevant, holistisch, met duiding én in open kennisdeling te werken, maken we media-analyse concreet en waardevol.

We weten uit ervaring (sinds 2001) dat media monitoring meer is dan alleen een overzicht van je mediavermeldingen; het is de graadmeter die aangeeft hoe vitaal je merk is. Met onze nieuwe merkbelofte onderstrepen we dat we organisaties ondersteunen bij het bouwen aan sterke, gezonde merken, elke dag opnieuw. Op onze gloednieuwe website lees je welke theorieën dienden voor onze 5 unieke principes en zie je hoe dit vertaald is in al onze oplossingen; we zijn daar stiekem best wel trots op!

Meer blogs

Grip op je reputatie: waarom merkgezondheid start bij luisteren

Zo domineerde het woondebat de media afgelopen halfjaar

Wat kun je leren van media monitoring en hoe gebruik je labels?

Van crisis naar controle: de kracht van proactieve crisiscommunicatie

Waarom podcast monitoring essentieel is voor een compleet beeld van jouw media-aandacht