Overzicht

Merk & campagne insights voor Nederlandse Loterij

Organisatie

Nederlandse Loterij is de organisatie achter negen kansspelen: Staatsloterij, Lotto, Eurojackpot, Miljoenenspel, Lucky Day, Krasloten, TOTO Winkel, TOTO Sport en TOTO Casino. Jaarlijks geeft Nederlandse Loterij vrijwel haar gehele opbrengst aan de Nederlandse sport via NOC*NSF, aan 18 goede doelen op het gebied van gezondheid, beweging en welzijn en aan de Nederlandse samenleving via het ministerie van Financiën. Nederlandse Loterij is de grootste kansspelaanbieder in Nederland en staat voor betrouwbare kansspelen op een verantwoorde manier.

Uitdaging

Het corporate communicatie team van Nederlandse loterij heeft een centrale rol binnen de organisatie. Het belangrijkste doel? Het versterken van de reputatie en vergroten van naamsbekendheid van Nederlandse Loterij en haar merken bij stakeholders. Daarvoor is het essentieel dat er op ieder moment real-time inzicht is in wat er in de media speelt. Daarvoor werkt Nederlandse Loterij samen met Clipit waarbij een groot aantal mensen in de organisatie een op hun behoefte afgestemde dagelijkse nieuwsselectie ontvangt.

Daarnaast wil het team periodiek inzicht hebben in de reputatie van alle merken, aanwezigheid van de kernboodschap in de media en de meerwaarde van campagnes. Zo kunnen ze intern resultaat en toegevoegde waarde aantonen en op basis van verkregen inzichten impact vergroten.

Aanpak

Een uitdaging waar onze specialisten graag mee aan de slag gaan. Middels continue gesprekken met het corporate communicatie team blijven blijven onze experts op de hoogte van inzichten in de markt, organisatie, doelstellingen en KPI’s van Nederlandse Loterij.

De aanpak leggen we vast in het meetplan:
een merkanalyse en campagne reports waarbij we ieder(e) maand, kwartaal en jaar op-maat gemaakte analyses in de huisstijl en afgestemd op de doelen van Nederlandse Loterij opleveren.

De analyses focussen zich op het verkrijgen van zes belangrijke insights:

  1. Een overall beeld van de aanwezigheid van Nederlandse Loterij en haar merken in de media.
  2. Tone-of-Voice van berichtgeving in de media over Nederlandse Loterij en haar merken.
  3. De impact van media-aandacht aan de hand van PR-waarde en bereik, op overall en merkniveau.
  4. De belangrijkste thema’s waar de mediaberichtgeving op geclusterd is en de ontwikkeling daarvan.
  5. Het terugkomen van de kernboodschap op merkniveau aan de hand van pro-actieve campagne momenten en organische media aandacht. Oftewel, hoe zijn de merkwaarden geladen in de media? 
  6. De performance van campagnes in de media aan de hand van de specifieke campagneboodschap en KPI’s.

Resultaat

Nederlandse Loterij en Clipit werken in een hecht partnership samen om een maximale toegevoegde waarde uit de data, analyses en insights te verkrijgen. Zo laat het corporate communicatie team enerzijds binnen de organisatie zien dat zij proactief werken aan naamsbekendheid en reputatie, en dit ook positief beïnvloeden met hun inspanningen. Anderzijds krijgen zij inzichtelijk gemaakt wat goed en minder goed werkt binnen hun aanpak. Zo kunnen zij op korte termijn bijsturen en op (mid)lange termijn plannen vormgeven en optimaliseren.