Overzicht

Merk & Concurrentie Insights voor Pathé

Organisatie

Pathé zorgt er elke dag voor dat naar de bioscoop gaan een beleving is. Ze  zijn Nederlands marktleider met 30 bioscopen. De in totaal 247 schermen, zijn verdeeld over heel Nederland; van Groningen tot Maastricht en van Scheveningen tot Arnhem. Elke dag zetten de ruim 1.500 medewerkers zich in om met elkaar iedere bioscoopervaring te verbeteren, waar Tuschinski Amsterdam als mooiste bioscoop ter wereld een goed voorbeeld van is. 

Uitdaging

Pathé werkt samen met Clipit om dagelijkse inzage te krijgen in alle PR efforts. Niet alleen voor de managers op hoofdkantoor is dit relevant, maar juist ook voor de Theater Managers van de 30 bioscopen zodat zij altijd weten hoe Pathé en hun bioscopen naar voren komen in de lokale en regionale media. 

Daarnaast ligt de focus van het Pathé communicatieteam bij het maken van impact in de media en het laden van haar merkwaarden Attent, Bijzonder, Vertrouwd en Vernieuwend. Inzicht krijgen in deze prestaties om enerzijds tussentijdse optimalisaties toe te passen en anderzijds resultaat te rapporteren is de vraag die bij Clipit werd neergelegd.

Aanpak

Een uitdaging waar onze specialisten graag mee aan de slag gaan. Middels continue gesprekken met het corporate communicatie team blijven onze experts op de hoogte van inzichten in de markt, organisatie, doelstellingen en KPI’s van Pathé.

De aanpak leggen we vast in het meetplan: een merk en concurrentieanalyse waarbij we maandelijks en jaarlijks op-maat gemaakte analyses in de huisstijl en afgestemd op de doelen van Pathé opleveren.

De analyses focussen zich op het verkrijgen vijf belangrijke insights:

  1. Een overall beeld van de aanwezigheid van het merk Pathé en haar vestigingen in de media.
  2. Het terugkomen van de merkwaarden aan de hand van pro-actieve campagne-momenten vanuit Pathé. Oftewel, hoe zijn de merkwaarden geladen in de media? Dit geeft niet alleen inzichten op campagneniveau, maar ook hoe het laden van de merkwaarden zich over tijd heeft ontwikkeld. 
  3. Share-of-Voice van Pathé in de media ten opzichte van haar belangrijkste concurrenten. De behaalde PR-waarde is daarin leidend.
  4. Tone-of-Voice van berichtgeving in de media over Pathé en haar vestigingen.
  5. Aanwezigheid in voor Pathé belangrijke focus publicaties (nieuws & lifestyle media). 

Resultaat

Door de maandelijkse analyses heeft Pathé op weekniveau zicht op de ontwikkeling van campagnes en het merk in de media. De duiding en beschreven inzichten helpen om sneller en beter te concluderen welke PR efforts wel en niet het beoogde resultaat behalen. Hierdoor kunnen tussentijdse optimalisaties worden ingezet.

De jaaranalyse geeft een betrouwbaar totaalbeeld en benchmark van impact in de media. Zo blijven alle C-level stakeholders op de hoogte van voortgang en prestaties.