Overzicht
Merk & Concurrentie Insights KIA

KIA: Na 17 jaar #1 automerk van Nederland

Sinds 2020 verzorgt Clipit de media monitoring en analyses & insights rapportages voor Kia Nederland. Als toonaangevende organisatie binnen de automotive heeft Kia zich de afgelopen jaren gepositioneerd als een duurzaam en veilig merk. Een mooie naam waar we enorm trots op zijn en waar we graag meer over vertellen. We nemen je hieronder mee in het verhaal over de uitdagingen die Kia voor Clipit heeft liggen, de aanpak die is gehanteerd en het uiteindelijke resultaat van de inspanningen.

Organisatie

Als autofabrikant heeft Kia de afgelopen jaren een grote ontwikkeling doorgemaakt als het gaat om merkbekendheid. Door ook te investeren in milieuvriendelijkheid heeft Kia zich binnen no-time gepositioneerd in de markt van hybride en elektrische auto’s. Niet alleen de auto’s worden innovatiever, maar KIA timmert ook aan de weg door zich aan de FIFA Word Cup en de Australian Open te verbinden als sponsor. Al met al is Kia een succesvol en geliefd automerk dat wereldwijd een sterke aanwezigheid heeft.

Uitdaging

Door zich te verbinden als sponsor aan verschillende evenementen en de wens om zich te positioneren als een duurzaam en veilig merk, levert dit een hoop online en offline media vermeldingen op. Als onderdeel van een grote internationale organisatie is het voor het communicatieteam van Kia essentieel om het effect van de PR-inspanningen in kaart te brengen. Naast de reguliere monitoring van alle relevante media, ontstond er bij Kia de behoefte om meer duiding van deze data te ontvangen. Onze specialisten werden daarom door Kia uitgedaagd om een duidelijk en doeltreffend report op te leveren waarin zij niet alleen voor het Nederlandse management, maar ook internationaal een duidelijke effectmeting en benchmark kunnen rapporteren.

Een uitdaging waar we maar wat graag mee aan de slag gaan. Middels continue gesprekken met de PR-Manager van Kia blijven onze Insights specialisten op de hoogte van inzichten in de markt, organisatie, doelstellingen en KPI’s.

Group 5 Created with Sketch.

De automotive industrie zit in een transitiefase. Elektrificatie is het sleutelwoord en Kia wil daar een leidende rol in spelen. PR helpt om dat verhaal aan de wereld te kunnen vertellen. Een goede relatie met relevante media en inzage in wat zij over ons schrijven is daarbij erg belangrijk. Het Clipit dashboard geeft ons die informatie realtime en de maandelijkse overzichten prikkelen ons om iedere maand weer een stap verder te komen. Wat meehelpt is dat het Clipit team bestaat uit leuke, professionele en enthousiaste mensen die goed met je mee willen denken en snel kunnen handelen.

Laurens van Bergeijk – PR Manager bij Kia Nederland

Aanpak

De aanpak leggen we vast in het meetplan: een merk- en concurrentieanalyse waarbij we maandelijks op-maat gemaakte analyses opleveren in de huisstijl en afgestemd op de doelen van Kia.

De analyses focussen zich op het verkrijgen van 4 belangrijke insights:

1. Een overall beeld van de aanwezigheid van Kia en haar modellen die op dat moment actueel zijn in de media.

2. Impact (PR-waarde) van de publicaties, op zowel merk- als model niveau.

3. Brand messaging (met welke elementen wordt het merk en de modellen in associatie gebracht, denk bijvoorbeeld aan specifieke features van de modellen).

4. De Tone-of-Voice van de berichtgeving rondom Kia ten opzichte van haar concurrenten.

Resultaat

De temperatuurmetingen geven een duidelijk integraal overzicht en inzicht in de maandelijkse media-aandacht. Ook belangrijke campagne momenten zoals reviews op basis van testritten en onthullingen van modellen worden hierin meegenomen.
Zo worden de eigen prestaties meetbaar gemaakt, maar ook afgezet ten opzichte van de belangrijkste concurrenten. Deze Insights worden door het team ingezet om keuzes, strategie en beleid te onderbouwen.

Als kroon op het succesvolle PR-werk ontving Kia in 2022 de prijs als nummer 1 automerk van Nederland. Een unieke prestatie, doordat Volkwagen sinds 2005 maar liefst 17 jaar lang de nummer 1 van Nederland was.

*Bijgevoegde afbeeldingen geven een indicatie van hoe een soortgelijke rapportage er uit kan zien