Overzicht
Merk & Concurrentie Insights KIA

Merk & Concurrentie Insights voor KIA

Organisatie

Kia Corporation werd in mei 1944 opgericht en is de oudste fabrikant van motorvoertuigen in Zuid-Korea. Vanaf het bescheiden begin van het maken van (motor)fietsen is Kia, als onderdeel van de dynamische en wereldwijde Hyundai Motor Group, uitgegroeid tot de op vier na grootste voertuig fabrikant ter wereld.

Uitdaging

Als onderdeel van een grote internationale organisatie is het voor het communicatieteam van Kia essentieel het effect van haar PR-inspanningen in kaart te brengen. Kia daagde onze specialisten uit om een duidelijk en doeltreffend report op te leveren waarin zij niet alleen voor het Nederlandse management, maar ook internationaal een duidelijke effectmeting en benchmark kunnen rapporteren.

Aanpak

Een uitdaging waar we maar wat graag mee aan de slag gaan. Middels continue gesprekken met de PR-Manager van Kia blijven onze Insights specialisten op de hoogte van inzichten in de markt, organisatie, doelstellingen en KPI’s.

De aanpak leggen we vast in het meetplan: een merk- en concurrentieanalyse waarbij we maandelijks op-maat gemaakte analyses opleveren in de huisstijl en afgestemd op de doelen van Kia.

De analyses focussen zich op het verkrijgen van 4 belangrijke insights:

  1. Een overall beeld van de aanwezigheid van Kia en haar modellen die op dat moment actueel zijn in de media.
  2. Impact (PR-waarde) van de publicaties, op zowel merk- als model niveau.
  3. Brand messaging (met welke elementen wordt het merk en de modellen in associatie gebracht, denk bijvoorbeeld aan specifieke features van de modellen).
  4. De Tone-of-Voice van de berichtgeving rondom Kia ten opzichte van haar concurrenten.

Resultaat

De temperatuurmetingen geven een duidelijk integraal overzicht en inzicht in de maandelijkse media-aandacht. Ook belangrijke campagne momenten zoals reviews op basis van testritten en onthullingen van modellen worden hierin meegenomen. 

Zo worden de eigen prestaties meetbaar gemaakt, maar ook afgezet ten opzichte van de belangrijkste concurrenten. Deze Insights worden door het team ingezet om keuzes, strategie en beleid te onderbouwen.

Meer weten over de Merk- en Concurrentie Analyses & Insights?

Lees meer over onze oplossingen en neem contact op met Stijn!