Waarom podcast monitoring essentieel is voor een compleet beeld van jouw media-aandacht

podcast monitoring

Meer dan de helft van de Nederlanders luistert regelmatig naar podcasts, een erg populair medium dus. De insteek van podcasts varieert enorm. De ene gaat in op actualiteiten, een andere laat vragen insturen door luisteraars en weer een andere wordt gemaakt door vrienden die hun afgelopen week bespreken. Veel luisteraars en een groot aanbod, maar wat moet jij dan met podcast monitoring? We vertellen het je!

Wat mis je als je podcasts niet monitort?

Podcasts zijn spontaan, persoonlijk en raken uiteenlopende onderwerpen. Vaak is er een globale opzet, maar het gesprek kan alle kanten op gaan. Het kan dus zomaar zo zijn dat jouw organisatie, merk of een belangrijke stakeholder voorbij komt in het gesprek. En jij wilt dan natuurlijk weten wat er precies gezegd wordt en wat de impact van de vermelding is.

Stel: een podcastmaker heeft een negatieve ervaring met jouw merk. Hij neemt geen contact op met de klantenservice, maar bespreekt dit wel in zijn podcast. Al zijn luisteraars worden negatief beïnvloed en dat heeft mogelijk een negatief effect op jouw reputatie. En als jij niets doet, wordt die impact alleen maar groter.

Met podcast monitoring weet jij waar en wanneer je genoemd wordt. Dat geeft jou de kans om te schakelen, reageren en de kwestie op te lossen. Je laat je betrokkenheid zien en beschermt je reputatie.

Hoe werkt podcast monitoring?

Wij monitoren alle openbare Nederlandse podcasts. Met behulp van spraakherkenningssoftware wordt de spraak omgezet naar tekst. Dit wordt daarna geanalyseerd voor jouw zoekopdracht. Jouw vermelding wordt daarna voorzien van sentiment, potentieel bereik en PR-waarde.

De podcast wordt opgenomen in jouw nieuwsselectie en dashboard. Zo vind jij de vermelding gemakkelijk terug en kun je eenvoudig analyses maken.

Luister naar wat er over jou wordt gezegd

Podcasts zijn niet meer weg te denken uit het medialandschap. Als je het niet monitort, mis je waardevolle inzichten. Door te luisteren naar wat er wordt gezegd, krijg jij een completer beeld van je media-aandacht. Je kunt inspelen op kansen en risico’s en versterkt zo jouw reputatie. Starten met podcast monitoring? Neem contact met ons op!

Meer blogs

Zo domineerde het woondebat de media afgelopen halfjaar

Wat kun je leren van media monitoring en hoe gebruik je labels?

Van crisis naar controle: de kracht van proactieve crisiscommunicatie

Waarom podcast monitoring essentieel is voor een compleet beeld van jouw media-aandacht

Zo ga je aan de slag met politieke monitoring