Media monitoring levert je een schat aan informatie op: nieuwsartikelen, blogs, posts op social media, radioverslagen en nog veel meer. Alle artikelen, posts en nieuwsitems die relevant zijn voor jouw organisatie komen samen in een overzicht. Super waardevol, maar hoe zorg je dat je in al die berichten snel vindt wat echt belangrijk is voor jouw organisatie? Precies daarvoor zijn labels ontwikkeld.
Van een bak aan data naar bruikbare inzichten
Dagelijks stromen er tientallen, honderden of soms duizenden berichten binnen in je Clipit-dashboard. Interessant? Absoluut. Overzichtelijk? Bij een grote bak data, niet altijd. Daarom zijn labels zo belangrijk. Zie ze als zoekopdrachten binnen je zoekopdracht: met labels kun je opgehaalde berichten categoriseren, groeperen en analyseren, zonder het overzicht te verliezen en eindeloos te moeten scrollen.
Hoe gebruik je labels effectief?
Labels zijn onmisbaar voor iedereen die strategisch met media monitoring aan de slag wil. Ze helpen je om:
Grip te houden op je persberichten
Wil je weten of je persbericht wordt opgepikt door de media? En zo ja: waar, door wie, hoe vaak en met welke toonzetting? Met labels kun je eenvoudig alle berichten naar aanleiding van jouw persbericht bundelen. Zo zie je in één oogopslag de impact: welke media hebben het opgepikt, hoe breed is het verspreid en welke reacties heeft het opgeleverd?
Inzicht te krijgen in belangrijke thema’s en kernwaarden
Veel organisaties willen weten hoe vaak hun speerpunten of kernwaarden worden genoemd in combinatie met hun merk. Denk aan thema’s zoals duurzaamheid, innovatie of klanttevredenheid. Door hierop te labelen, krijg je inzicht in hoe jouw organisatie wordt geassocieerd met deze onderwerpen en of je communicatie-inspanningen effect hebben.
Belangrijke persmomenten te analyseren
Tijdens een event, campagne of crisis is het cruciaal om snel te weten wat er over je wordt gezegd. Door gerichte labels aan te maken, kun je precies volgen hoe het sentiment zich ontwikkelt, welke kanalen het meest actief zijn en waar je eventueel moet bijsturen.
Nieuw: stel zelf automatische labels in!
Goed nieuws: in jouw Clipit-dashboard kun je nu zelf labels instellen. Volledig automatisch. Je bepaalt zelf welke woorden of woord combinaties je aan een label koppelt. Zo worden berichten automatisch in de juiste categorieën geplaatst. Handig voor bijvoorbeeld wekelijkse of maandelijkse rapportages, trendanalyses of het bijhouden van belangrijke thema’s.
- Ga in het dashboard naar labels, nieuw label en klik vervolgens op ‘nieuw automatisch label’.
- Voer de woorden of woordcombinaties in die je wilt laten vangen door het label.
- Het systeem zorgt er vervolgens voor dat alle relevante berichten automatisch worden gekoppeld aan dit label.
Zo heb je altijd een geordend overzicht, zonder dat je alles handmatig hoeft te filteren.
Toch hulp nodig? Vraag je media-analist
Weet je nog niet precies welke labels voor jouw organisatie het meest waardevol zijn? Of wil je sparren over hoe je labels het slimst inricht voor een campagne of crisis? Neem dan contact op met jouw media-analist bij Clipit. We denken graag met je mee!