ClipTalk: hoe het Nederlands Film Festival partners aan zich bindt met media monitoring  

Het Nederlands Film Festival (NFF) staat voornamelijk bekend om haar Gouden Kalveren Gala. Maar naast het Gouden Kalveren Gala biedt NFF veel meer aan. Door verhalen te vertellen leven ze hun missie na om een graadmeter en aanjager te zijn van de nationale filmcultuur. Van films, televisiedrama en interactive tot events voor film professionals en publiek. Het NFF viert de prestaties, bevraagt de feiten, en verbindt die cultuur met publiek en samenleving. Dit doet het Nederlands Film Festival niet alleen. Met tal van partners wordt dit mogelijk gemaakt. Op donderdag 12 oktober kregen we tijdens ClipTalk een kijkje in de keuken van NFF. Want hoe bindt het NFF zulke diverse partners aan hen? Wat kunnen we hiervan leren? En welke rol speelt media monitoring bij NFF?   

Een kijkje in de keuken van NFF

Het NFF is opgericht door een aantal filmregisseurs. Het begon als een evenement voor film professionals. Inmiddels is het uitgegroeid tot een breed platform. De kwaliteit van films waarborgen en talent vinden staat bij het NFF centraal. Om het bestaansrecht van NFF te waarborgen, binden zij diverse partners aan zich. Het NFF staat dan voor de uitdaging om op een creatieve wijze de relevantie van een partner aan te tonen. Een partner dient immers relevant te zijn voor het NFF. Hierbij komt de tweede uitdaging om de hoek kijken. Namelijk de uitdaging om het hele jaar aanwezig te zijn. Want een partnership is veel minder aantrekkelijk wanneer een partner slechts 10 dagen zichtbaar is.

Partners in een nieuw, relevant en creatief jasje

Het NFF heeft tientallen partners. Net zoals Tony’s Chocolonely doet het NFF niet tot nauwelijks aan paid media. Onderstaande partners zijn voorbeelden van partnerships in een nieuw, relevant en creatief jasje.

De gouden beleving van L’OR
Het Gouden Kalveren Gala is ge-namebrand middels een gouden samenwerking met L’OR. Dit espresso merk van Jacobs Douwe Egberts betekent goud. Op het festival zelf verzorgt L’OR de koffie. ‘L’OR Gouden Kalveren Gala’ is sinds de afgelopen editie de nieuwe naam van het spektakel. Doordat de naam van het gala veranderd is, biedt dit een year round aanwezigheid. Dit betekent voor een partner als L’OR dat er brand relevance en brand awareness is.Een filmavond met VICE NIGHT
Naast het L’OR Gouden Kalveren Gala organiseert NFF ook publieksevenementen. VICE is een partner voor deze publieksevenementen. VICE, het grootste mediamerk voor jongeren, bereikt met hun documentaires, reportages en artikelen miljoenen jongeren. Voor het NFF werd VICE NIGHT georganiseerd. Tijdens VICE NIGHT worden korte Nederlandse films en docu’s van dit jaar getoond. In de aanwezigheid van de makers wordt er met het jongerenpubliek gediscussieerd. VICE is met dit evenement relevant voor hun doelgroep. Hun films en docu’s worden door de bioscoop setting en de aanwezigheid van de makers en doelgroep, in een nieuw, relevant en creatief jasje gestoken.Een entree met Citroën
De autofabrikant Citroën is als partner verantwoordelijk voor de car service tijdens de rode loper premières. NFF biedt een stijlvol podium, dus een partnership is voor Citroën zeker relevant. Hiermee willen ze voor het aanwezige publiek een bepaalde allure uitstralen.

Bovenstaande voorbeelden zijn slechts 3 voorbeelden van partners. Het NFF heeft partnerships met talloze merken. Met media monitoring zorgen ze voor partneracquisitie en -behoud. Media monitoring is dan ook inzetbaar is in alle fasen van een campagne. Ontdek hoe je in 3 stappen media monitoring inzet tijdens campagnes of evenementen met partners:

1. Partneracquisitie

Het NFF bindt partners aan zich door media data van Clipit te gebruiken om een partner te overtuigen. Met de media data ben je in staat om een partner te overtuigen door toonaangevende cijfers te gebruiken. Je kunt nog een stap verder gaan door tijdens partneracquisitie niet alleen partners te overtuigen met media monitoring, maar door ze zelfs te vinden met media monitoring. Met de recente optie om ongelimiteerd te zoeken in data van het afgelopen jaar, breng je bijvoorbeeld de media aandacht van het merk in kaart. Hiermee ontdek je mogelijke valkuilen van en kansen voor een merk. Met jouw eigen organisatie kun je hierop inspelen door relevantie voor hen te bieden.

2. Partnerbehoud

Nadat je partners aan je gebonden hebt, is partnerbehoud minstens even belangrijk. Het NFF zet media monitoring in om partnerbehoud te waarborgen. Het NFF wil year round relevantie bieden voor een partner. Door in kaart te brengen wat de mediawaarde in een bepaalde periode is en dit af te zetten tegen een andere periode, ben je in staat om inzichtelijk te maken wanneer er pieken en dalen zijn. Hierop speel je in zodat je year round relevantie biedt. Zo ben je jouw partner een stap voor door hierop in te spelen!

3. Effectmeting partnership

Het NFF zet media monitoring in om na een bepaalde periode effectmeting te bieden aan hoofdsponsors. Met media data ben je in staat om aan te tonen waar én hoe jouw partners benoemd worden in combinatie met jouw eigen merk. Met metrics als PR-waarde, sentiment en bereik is jouw effectmeting van waardevolle cijfers voorzien!


Wil jij aan de slag gaan met deze stappen maar weet je nog niet hoe? Neem contact op met een van onze media analisten! Ben je benieuwd naar de andere verhalen en learnings op ClipTalk? Lees het verhaal van Tony’s Chocolonely en lees binnenkort het blog over content marketing over het verhaal van The Post!

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief