Overzicht

ClipTalk: Newsjacking, de meest aardige vorm van PR

Dinsdag 8 november was het weer zover: de tweede 2016 editie van het Clipit klantevent ClipTalk in het Volkshotel in Amsterdam. Tijdens deze ochtend kwamen verschillende sprekers aan het woord om hun kennis en ervaringen te delen op het gebied van marketing, communicatie, pr en media monitoring. In deze reeks blogartikelen delen we de cases en insights die gedurende de dag gepresenteerd werden door onze experts.

Startend met Freek Janssen, Head of Content EMEA bij LEWIS Global Communications. Freek deelde zijn aanpak rondom het fenomeen “Newsjacking”. Ofwel, het op het juiste moment creëren en delen van nieuwswaardige en verdiepende content. Wat houdt deze vriendelijke vorm van PR in en hoe pas je het toe?

PR versus journalistiek

Freek trapt af met een inkijk in de wereld van journalisten anno 2016. Zij worden overspoeld met persberichten en pitches van PR mensen die hun nieuws maar al te graag geplaatst willen zien. Een enorme overload dus. Des te lastiger om positief om te vallen binnen die stroom van berichtgeving. En dit wordt alleen nog maar moeilijker met het aantal groeiende PR mensen op een gelijkblijvende groep journalisten.
Des te meer reden om je als PR professional zo relevant mogelijk te profileren en je te verdiepen in wat journalisten binnen jouw vakgebied echt bezighoudt. Oftewel, waar jij over wil praten en waar de journalist over wil schrijven zo dicht mogelijk bij elkaar brengen.

Maar hoe doe je dit? Freek benoemt een viertal factoren die daarin belangrijk zijn, namelijk nieuws(waardigheid), journalistiek, timing en relatie. Voor het newsjacking principe zijn de middelste twee factoren, journalistiek en timing, cruciaal. Daar zoomen we verder op in.

De kunst om de tweede alinea te halen

Newsjacking draait om het halen van de tweede alinea, oftewel de verdiepingsslag op het nieuws. De insteek van je bericht en het moment waarop je dit doet zijn dus bepalend voor je succes. Enerzijds kun je als merk dus proactief PR bedrijven om jezelf in de picture te zetten binnen relevante media. Anderzijds bied je de journalist de mogelijkheid een stap verder te gaan dan de meer algemene en kosteloos te bekijken berichtgeving als te lezen op NU.nl. Concreet zorg je ervoor dat je meer duiding geeft aan nieuws: je verklaart, onderbouwt, illustreert, constateert of adviseert.

Newsjacking voorbeelden

  • Nieuws: een hoge bijensterfte
    Een producent van honing en dus expert op het gebied van bijen verklaart dit nieuws en geeft in een vervolgbericht aan dat dit aan een strenge winter te wijten is.
  • Nieuws: enorme hagelbui heeft Nederland veel overlast en schade bezorgd
    Verzekeraar Interpolis bevestigt dit door aan te geven dat de kosten van deze schade tot in de miljoenen euro’s loopt.
  • Nieuws: de situatie rondom baankansen voor 50-plussers is verbeterd
    Attractiepark Toverland illustreert dit door te delen dat zij 1 van de bedrijven zijn met een actief 50-plusbeleid.
  • Nieuws: cyberaanvallen zijn tegenwoordig aan de orde van de dag
    Fox-IT geeft een lijstje van tips hoe bedrijven zich het beste kunnen wapenen tegen cyberaanvallen.

Ten slotte geeft Freek een aantal pointers om ook voor jouw merk met newsjacking aan de slag te gaan:

1. Start met media monitoring
Houd relevante news topic in jouw branche in de gaten zodat je direct op de hoogte bent als er iets speelt waar je mogelijk op in kunt spelen. Maar ook, welke journalisten schrijven over deze specifieke onderwerpen?

2. Bereid voor & plan
Newsjacking is tot zekere hoogte te plannen. Zijn bijvoorbeeld vakantieperiodes relevant voor jouw merk? Plan het vast in! Zijn de parlementsverkiezingen relevant? Bereid verschillende scenario’s voor wat betreft de uitslag zodat je snel actie kunt ondernemen.

3. Publiceer
Zorg dat je content maximaal zichtbaar wordt. Lukt dit niet via redactionele media, zorg dat je het bericht via je owned media deelt om je boodschap bij de doelgroep te brengen.

Vragen over newjacking? Neem contact op met de mensen van Lewis of Clipit!

In het volgende ClipReport: de meerwaarde van monitoring binnen sportmarketing (Suzanne Liefting, Manager Marketing en Communicatie bij Le Champion)

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief