Zo ga je aan de slag met politieke monitoring

Politieke monitoring

Het kabinet Schoof mag dan gevallen zijn, dat betekent niet dat je politieke monitoring op pauze kunt zetten. Integendeel; wat de belangrijkste verkiezingsthema’s zullen zijn, kan ook voor jouw organisatie gevolgen hebben. Naast de politieke ontwikkelingen is het ook goed om op de hoogte te zijn van wat er speelt in de maatschappij. Waarom politieke monitoring voor jou relevant is en hoe je het in kunt richten, lees je in deze blog.

Waarom is politieke monitoring belangrijk?

Politieke monitoring is altijd relevant voor jouw organisatie. Al was het maar om het simpele feit dat we ons allemaal aan de wet dienen te houden. Op de hoogte zijn van voor jou relevante wetgeving is nog de meest basale toepassing van politieke monitoring. Het wordt pas echt interessant als je al op een eerder moment in de politieke tijdlijn de juiste informatie bezit en, nog beter, er naar kunt handelen.

Neem als voorbeeld nieuwe wetgeving rondom duurzaamheid die jouw organisatie raakt. Je kunt er simpelweg kennis van nemen op het moment dat de nieuwe wetgeving aangenomen wordt in de Kamer en dan je processen erop aanpassen. Bij grote impact op je productieproces ben je dan al te laat.

Je bent liever al op de hoogte van de politieke discussie als het wetsvoorstel nog behandeld wordt. Ook dan ben je nog reactief bezig; je hebt geen invloed op de wetswijziging die jouw productieproces gaat omgooien. Het liefst signaleer je de discussie al voordat deze in Den Haag of Brussel wordt gevoerd.

Als het om duurzaamheid gaat, zijn milieuorganisaties vaak al langer bezig om maatregelen op de politieke agenda te krijgen en is er druk vanuit de maatschappij. Ben je in dit stadium al goed op de hoogte van de zorgen die daar spelen, dan kun je hier op inspelen in je communicatie- en PR-strategie.

Het is daarom belangrijk om verschillende media te monitoren. Denk bijvoorbeeld aan fora en social media, maar dus ook aan beleidsstukken en officiële bekendmakingen.

Hoe richt je politieke monitoring in?

Politieke monitoring is minder rechtlijnig dan monitoring op een organisatie, merk of persoon. Het startpunt is het formuleren van de onderwerpen die voor jou van belang zijn. Welke berichten wil je over een onderwerp ontvangen, maar vooral ook, welke niet? Over duurzaamheid wordt te veel geschreven om elk artikel over dit onderwerp te monitoren en dan nog te verwachten dat je hier daadwerkelijk inzichten uit gaat halen. Je zult dus moeten specificeren wat je precies zoekt; waar raakt de discussie over duurzaamheid jouw productieproces? Onze media-analisten helpen je bij het formuleren van een geschikte zoekopdracht.

Dit begint vaak met een wat bredere verkenning van het onderwerp. Binnen een zoekopdracht kun je vervolgens, door middel van labels, heel specifiek zaken volgen. Denk aan precies dat ene stofje wat in jouw product zit waar in de discussie over duurzaamheid zorgen over worden geuit. Maar ook aan politici, journalisten of woordvoerders van belangenorganisaties die belangrijk zijn op het gebied van jouw onderwerp. Door eerst het onderwerp breder te verkennen en vervolgens de data te analyseren kun je deze personen eenvoudig identificeren. Dat biedt weer waardevolle inzichten waarmee jij je communicatiestrategie kunt aanpassen.

Aan de slag

Weten wat er speelt in je omgeving is essentieel om een effectieve communicatiestrategie in te kunnen richten. Politieke monitoring is daar een belangrijk middel voor. Wil je zelf aan de slag met politieke monitoring? Neem dan contact met ons op.

Meer blogs

Zo domineerde het woondebat de media afgelopen halfjaar

Wat kun je leren van media monitoring en hoe gebruik je labels?

Van crisis naar controle: de kracht van proactieve crisiscommunicatie

Waarom podcast monitoring essentieel is voor een compleet beeld van jouw media-aandacht

Zo ga je aan de slag met politieke monitoring