Clipit voorspelt verkiezingen weer beter met social data

De traditionele peilingen zagen tot het laatste moment een tweestrijd tussen Wilders en Rutte. Volgens anderen maakten er zelfs vier partijen nog kans om de grootste te worden. Op basis van social data analyse kwam Clipit dinsdag met een andere voorspelling: de VVD zou de verkiezingen gaan winnen en de uitslag zou tegenvallen voor Geert Wilders. En zo geschiedde. Betekent dit het einde van de traditionele peiling?

Progressief voorspellen

Clipit houdt al sinds eind vorig jaar bij wat er over de politieke partijen en hun lijsttrekkers geschreven wordt. Op basis daarvan voorspellen we de uitslag; dat deden we in 2010 al nauwkeuriger dan Maurice de Hond. De voorspelling uit 2010 was nog gebaseerd op het aantal berichten over elke partij. Dit jaar hebben we gekozen voor de PR-waarde. Deze geeft de impact van een bericht weer; een positief bericht of een bericht met een groot bereik heeft een grotere impact. Dit zorgt voor meer nuance in onze voorspelling.

Tegenslag PVV geen verrassing

Dat de VVD de verkiezingen zou gaan winnen en de PVV een teleurstellende uitslag tegemoet ging, wist Clipit al lang. De meest opvallende conclusies uit onze voorspelling op een rijtje:

1.    VVD wint de verkiezingen, de rest volgt op gepaste afstand

2.    Tegenvallende uitslag voor de PVV

3.    Fors verlies voor de PvdA

4.    GroenLinks wint, maar wel minder zetels dan in de peilingen

5.    Kleinere partijen winnen bijna allemaal zetels, DENK en FvD halen de kamer

Het gelijk van social data

Ook bij deze verkiezingen kunnen we ons meten met de traditionele peilers: met een correlatie van 0,969 met de verkiezingsuitslag doen we het beter dan EénVandaag (0,957) en blijven we de slotpeiling van Maurice de Hond (0,968) nipt voor. De Hond en consorten komen daarmee eigenlijk nog goed weg; als Clipit net als veel peilers nog data tot en met 14 maart in de voorspelling mee had kunnen nemen, was de correlatie nog hoger geweest (0,978). Dit toont opnieuw de voorspellende kracht van social data aan.

Samen sterk

Zoals elke peiling lopen ook wij tegen uitdagingen aan. Nieuwe partijen krijgen relatief veel zetels in onze voorspelling en extreme uitschieters zijn lastig te meten. Daarom hebben we ook gekeken wat er zou gebeuren als je het gemiddelde neemt van een voorspelling op basis van social data en een traditionele peiling. Een samenwerking van Clipit met Maurice de Hond zou in dit geval een correlatie hebben opgeleverd van 0,981 met de einduitslag, beduidend sterker dan beide afzonderlijke voorspellingen. Wat ons betreft is het ook in de wereld van de peilingen tijd om een coalitie te vormen: de traditionele peiler samen met de progressieve social media monitoring tool!

Over het onderzoek

Clipit volgt online de Tweede Kamerverkiezingen en monitort alle berichten rondom de partijen en lijsttrekkers. Voor de prognose wordt de PR-waarde gebruikt die elke partij weet te behalen. Stel de PR-waarde over alle partijen samen is 200 miljoen, en die van de VVD is 40 miljoen, dan is dat 20% van de totale PR-waarde. Dat wordt teruggerekend naar een aantal zetels: 20% van alle zetels is 30 zetels, dus de VVD zou in onze prognose dan 30 zetels krijgen.

De slotpeiling van Clipit is uitgevoerd op 13 maart. De social media data van 6 maart 2017 tot 12 maart 2017 is hierin geanalyseerd op PR-waarde. De cijfers zoals in dit persbericht gepresenteerd zijn op basis van de zetelverdeling zoals bekend op 16 maart 12.00 uur.

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief