Gratis proefperiode

Wil jij ook inzicht en overzicht in alle voor jou relevante media aandacht?
Overzicht

Congres-safari: media-analisten op jacht naar kennis

Het nieuwe jaar ging met volle kracht van start op onze afdeling Analyse & Insights. Zo ontwikkelden we afgelopen januari allen al meer dan 40 analyses voor onze opdrachtgevers. Deze analyses gaven onze opdrachtgevers inzicht in hun media-inspanningen van 2023. Na deze eerste analysemarathon is het tijd om te groeien en door te ontwikkelen, want nieuwe technieken zoals A.I gaan supersnel in de PR- en communicatiebranche. Hoe passen we dit binnen Clipit toe in onze eigen werkprocessen of oplossingen? Om onze inner analist te kietelen bezochten we 2 congressen met als focus data, insights en analyses.   

Op donderdag 8 februari bezochten we het allereerste jaarcongres ‘Omgevingskennis’, om met media- en omgevingsanalisten uit verschillende disciplines kennis uit te wisselen. Afgelopen woensdag (13 februari) woonden we de 22e editie van MIE bij, waar 150 sprekers in 94 verschillende sessies de laatste ontwikkelingen in de Data & Insights sector presenteerden. Inspirerende en informatieve dagen, met tal van interessante inzichten die ik – Frédérique, manager Analyses & Insights – graag met jullie deel.

A.I. als dominant thema

Net als in veel andere sectoren stond ook tijdens deze congressen A.I. in ons werkgebied centraal. Het onderwerp werd vanuit diverse invalshoeken besproken op deze dagen. Hoewel het algemeen bekend is dat A.I. momenteel een hot topic is, interesseerde het me om te horen hoe professionals binnen ons werkveld hiermee omgaan.

Beide congressen trapten af met een terug- en vooruitblik op A.I. Binnen Clipit zijn we al volop bezig met het integreren van A.I. in ons werk. Dat maakt het interessant om te horen hoe andere mensen hier tegenaan kijken. Futurist Aragorn Meulendijks schetste een verbluffend beeld van de snelheid waarmee A.I. zich ontwikkelt. Voorspellingen die hij enkele jaren geleden deed over A.I. zijn nu al werkelijkheid. Ook beantwoordde hij de vraag of we ons zorgen moeten maken over deze snelle ontwikkelingen. Gelukkig wist hij ons gerust te stellen: hoewel onze huidige banen veranderen, biedt deze ontwikkeling juist een oplossing voor de vergrijzing.

De praktische toepassingen van A.I. bij het analyseren van data waren ook interessant. Journalist Coen van de Ven illustreerde hoe A.I. zijn overvloed aan social media data analyseerde en classificeerde. Aangezien A.I. een systeem is en geen mens, bekijkt het op een onbevooroordeelde manier naar de data en classificeert het de uitingen. Dit stelde Coen in staat om grote datasets op een objectievere manier te analyseren. Ook wij onderzoeken de toepassingen van A.I. bij het analyseren van data. Zo maken we een maandelijks analyse voor een groot automerk. A.I. helpt ons met de genoemde features van de verschillende modellen uit de artikelen te halen, die we vervolgens gebruiken voor onze media insights. Na de lezing van Coen ben ik benieuwd hoe we A.I. kunnen inzetten voor metrics zoals sentiment of impact, om zo de objectiviteit te vergroten.

De do’s en dont’s in grafiekenland

In de sessies tijdens de congressen stond de kunst van datavisualisatie centraal. Boeiende sessies om te volgen, waarbij ik waardevolle inzichten en praktische tips meenam die ik graag met jullie deel. Dus, laten we het hebben over de ‘do’s en dont’s’ in het land van grafieken. 

  1. Doelgerichte selectie van grafieken: het kiezen van de juiste grafiek is belangrijk om de boodschap van je analyse effectief over te brengen. Dit begint met een duidelijk begrip van wat je wilt bereiken met de analyse. Elke grafiek dient een ander doel, dus selecteer de grafiek die het beste past bij de data die je wilt presenteren.
  2. Ken je publiek: Begrijp je doelgroep en pas je grafiek keuze hierop aan. Wat werkt voor het ene publiek, werkt mogelijk niet voor een ander. Zorg ervoor dat je grafieken aansluiten bij de behoeften en het begripsniveau van je publiek.
  3. Less is more: Houd je grafieken eenvoudig en overzichtelijk. Teveel informatie in een grafiek kan de lezer afleiden en ervoor zorgen dat je boodschap niet overkomt. Richt je op de essentials en vermijd onnodige toevoegingen die afleiden van de boodschap.
  4. Slim kleurgebruik: kleuren zijn krachtige tools in datavisualisatie. Gebruik kleur om belangrijke elementen te benadrukken en de aandacht van je publiek te sturen. Houd rekening met het belang van consistentie en vermijd het gebruik van te veel verschillende kleuren; dit kan afbreuk doen aan de effectiviteit van je grafiek.

Inzichten als het doel en publiek is iets wat wij bij de intake voor een analyse al uitvoerig uitvragen. Waar nog winst te behalen valt, is voor ons de ‘less is more’. In ons enthousiasme willen we veel laten zien in onze analyses. Door de sessies is mij duidelijk dat je hierdoor het risico loopt dat je boodschap niet overkomt. Goed om kritisch te kijken naar onze huidige analyses: staan er té veel inzichten en hoe kunnen we dit nog effectiever overbrengen naar ons publiek?

Benieuwd hoe we de data voor jou kunnen laten werken? Bel of mail me gerust (via 024 890 39 47 of frederique@clipit.nl) om eens te sparren, zodat we samen de mogelijkheden op verkennen. Het is natuurlijk zonde om jouw data enkel te zien als getal of gegeven, want de inzichten maken het verschil en vormen input voor jouw strategische beslissingen.