Gratis proefperiode

Wil jij ook inzicht en overzicht in alle voor jou relevante media aandacht?
Overzicht

Media Insights: één jaar VAR in de media

De VAR (Video Assistant Referee) deed in augustus 2018 zijn intrede in de Nederlandse Eredivisie. En al snel ook in kantoortuinen en op feestjes. Twee vingertjes in de lucht die elkaar weer vinden na een paar hoekige bewegingen staan tegenwoordig synoniem voor een situatie die nog eens onder de loep genomen moet worden. In opdracht van Nederlandse Loterij nam Clipit de VAR op zijn beurt onder de loep. Hiervoor analyseerden we één jaar aan media-aandacht voor de VAR in online en print media. De conclusies en inzichten uit deze analyse presenteerden we aan circa 30 sportjournalisten tijdens een Kennissessie over de VAR. Georganiseerd door de Nederlandse Sport Pers (NSP) en haar partners KNVB en Toto (onderdeel van Nederlandse Loterij). 

Inzicht in verhoudingen in het medialandschap

Met ruim 13.000 berichten heeft de VAR aanzienlijke media-aandacht opgeëist in het eerste actieve seizoen. Het zwaartepunt lag, met twee derde van het totale volume, op de dagen tijdens de speelrondes. Gemiddeld werden er 263 berichten gepubliceerd tijdens deze speelrondes. In de analyse zoomden we dieper in op de verhoudingen van de media-aandacht binnen het medialandschap. Gemiddeld werd bijna 9 op de 10 artikelen over de VAR online gepubliceerd. We stipten de prominente rol van regionale t.o.v. landelijke dagbladen aan. 

Met het overzicht van de top 10 teams die het meeste werden genoemd in combinatie met de VAR, gaven we de journalisten inzicht in de verschillen tussen de berichtgeving door redactionele media en social media. Waar Ajax en PSV in beide media de boventoon voerden, zagen we op social media en supporters community’s ook FC Groningen in de bovenste regionen van de top 10 terug. 

media aandacht VAR

Context vs. scorebordjournalistiek

Uit de analyse bleek dat op zondag 10 februari de meeste berichten over de VAR werden gepubliceerd. Toch was deze piek niet genoeg om de betreffende speelronde als meest besproken aan te merken. Aan de hand van de media analyse, gespeelde wedstrijden en bijbehorende VAR-momenten verklaarden we aan het aanwezige publiek waarom deze wedstrijden voor zoveel aandacht zorgden. En zoals bij iedere analyse is het belangrijk om de context te schetsen. Alleen cijfers beoordelen riekt toch naar scorebordjournalistiek. In deze specifieke analyse: over Ajax en PSV werd al eerder geschreven (ook i.c.m. de VAR), omdat zij samen aan het strijden waren om het kampioenschap.

Tegelijkertijd wordt er meer over de VAR geschreven. Wanneer deze vaker actief is geweest tijdens een speelronde en is de rol van personen als trainers en spelers binnen de voetbalclubs niet te onderschatten. Vanwege de vele interviews die zij geven. Belangrijke context voor de interpretatie van de cijfers, naast de discussie gevoeligheid van de VAR in de voetbalsport an sich. 

Learnings en uitdagingen

Dat laatste werd onderstreept door Dick van Egmond (coördinator scheidsrechterszaken KNVB). Hij gaf na de pauze tijdens de kennissessie een transparante inkijk in het functioneren van de VAR aan de hand van cijfers en video’s van spelsituaties, maar ook door te kijken naar de VAR in de internationale voetbalwereld. Deze situaties legden direct ook de learnings en uitdagingen van één seizoen VAR in de Eredivisie bloot. 

En zoals het al een jaar gaat in de huiskamer op zondagavond tussen zeven en acht, in het café en bij het koffieapparaat op kantoor. De VAR blijft altijd voor gespreksstof zorgen. Ook met de inzichten die tijdens deze kennissessie werden gedeeld. 

Meer weten?

Wil jij meer inzicht in die ruim 13.000 berichten over de VAR en de context bij relaties tussen clubs en de VAR? Of wil je gewoon eens een kop koffie drinken om te sparren over onze onderzoek en analyse oplossingen of de inzichten die we bieden op basis van (geïntegreerde) data? Bel gerust op (024 8000 704) of stuur een mail aan info@clipit.nl.

Over deze kennissessie is gepubliceerd door o.a. Trouw, Algemeen Dagblad, NRC, NU.nl en de Nederlandse Sport Pers.