Gratis proefperiode

Benieuwd wat er over jouw organisatie wordt geschreven in de media?
Overzicht

Onze 12 punten gaan naar… Malta!

Ieder jaar is het weer een groot spektakel, het Eurovisie Songfestival. Met Duncan Lawrence als vijfde Nederlandse winnaar ooit bij de vorige editie, ligt er genoeg druk op de schouders van onze eigen inzending Jeangu Macrooy. De vraag is dan ook, kunnen we dit opnieuw of gaat een ander land er met de winst vandoor. De bookmakers laten er ieder jaar weer veel voorspellingen op los, maar hoe zit het met onze eigen data gedreven voorspelling? Media Analist Linda dook in de data en kwam met een eigen voorspelling van de winnaar.

Bookmakers in 2022 overbodig?

Met nog één dag tot de grote finale lijkt het Eurovisie Songfestival het meest besproken onderwerp op het internet deze week. De bookmakers zijn het er al over eens: Italie, met het nummer ‘Zitti e buoni’ van Måneskin, wordt dé winnaar van het Eurovisie Songfestival 2021. De tweede en derde plek gaan volgens de bookmakers naar Malta en Frankrijk. Juist: dit is de voorspelling van de bookmakers, maar kunnen wij dit beter? 

In het verleden hebben we het vaker bij het juiste eind gehad. Onder andere de uitslag van de verkiezingen in 2017 konden wij voorspellen aan de hand van een PR-waarde analyse. Lukt het ons opnieuw?

Er zijn ruim 118 duizend artikelen en social media posts geschreven. Vooral tijdens de halve finales ging het op social media en fora los. Tijdens de eerste halve finale werden er 44.127 posts geplaatst. Tijdens de tweede halve finale waren dit er 35.798.Is het mogelijk om aan de hand van deze media-aandacht de winnaar te voorspellen? Wij nemen de proef op de som en durven te wedden dat de Maltese zangeres Destiny met haar nummer ‘Je Me Casse’ de winst en wisseltrofee mee naar huis neemt..

Brengt media aandacht meer punten?

De meeste media aandacht is voor Israël. Maar liefst 2.804 keer bediscussieert de Nederlandse songfestival liefhebber haar deelname.. Kan Israël gezien de situatie op dit moment in haar land, wel meedoen? Ook onze voorspelde winnaar Malta is hoofdonderwerp en goed voor maar liefst, 2.586 berichten. De woorden ‘winnaar’, ‘winnares’ of ‘winnaar’ komen daarin 215 keer terug.

Nog meer aandacht dan ieder deelnemend land kreeg Davina Michelle met haar lied ‘The Power of Water’ in de eerste halve finale. Davina verscheen maar liefst in 2.869 berichten. Kritisch Nederland vraagt zich of zij beter had kunnen deelnemen als Nederlandse inzending.

Het Eurovisie Songfestival bestaat uit twee halve finales en één grote finale. Nederland heeft automatisch een plekje in de finale, maar ook de Grote Vijf (Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk) mogen de halve finale overslaan. Dit betekent dat er automatisch minder over deze landen zal zijn geschreven.  Om een goede voorspelling van de winnaar te maken moeten we dus verder kijken dan het aantal berichten.

Over smaak valt niet te twisten

Daarom kijken we ook naar het sentiment van de berichten. Krijgt het meest positief ontvangen lied zaterdagavond de meeste punten?

Opnieuw komt Malta naar voren. Maar liefst 35% van de berichtgeving over Malta heeft een positief sentiment. De enige landen waar we nog enthousiaster over schrijven zijn Frankrijk, Portugal en Nederland.

Het meest negatief wordt er geschreven over Roemenië. Op Social Media wordt gezegd dat de zangeres vals zingt en het nummer hopeloos en nietszeggend is. Roemenië haalt de finale dan ook niet.

Opvallend is dat ook België goed scoort in onze analyses. Maar liefst 1/3 van de berichtgeving heeft een positief sentiment. Daarentegen, de bookmakers hebben niet zo’n hoge pet van België op en verwachten dat ze eindigen op plaats 21. Wie doet dus de beste voorspelling?

And the winner is… Of onze voorspelling ook daadwerkelijk uitkomt zal op zaterdag 22 mei duidelijk worden. Een analyse van het uiteindelijke resultaat, evenals andere statistieken rondom dit spektakel laten wij begin volgende week zien. Stay tuned!

Wil je de Media Insights Analyse als onepager downloaden?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief