Gratis proefperiode

Wil jij ook inzicht en overzicht in alle voor jou relevante media aandacht?
Overzicht

Van Bluesky tot aan TikTok: welke social media kan jij monitoren met Clipit?

Weten wat er over je geschreven wordt in de verschillende media is natuurlijk erg belangrijk. Social media kan hierbij net zo belangrijk zijn als de andere media. Bij Clipit monitoren we verschillende platformen met social media monitoring. We vertellen je graag welke dit zijn.

X (voorheen Twitter)

X, dat ooit bekendstond als Twitter, is in 2006 opgericht. Door middel van berichten met maximaal 280 tekens kunnen gebruikers berichten plaatsen, op elkaar reageren en anderen volgen.

In 2017 waren er in Nederland ruim 2 miljoen gebruikers. In 2024 telde het platform 3,2 miljoen actieve gebruikers.

Bij Clipit monitoren we alle openbare Nederlandse berichten die op X worden geplaatst (inclusief hashtags).

Threads

Threads is het tegenantwoord op X. Het platform is opgericht door Meta, het moederbedrijf van WhatsApp, Facebook en Instagram. Meta had ervoor gekozen om het medium niet meteen in Europa uit te rollen en ging vanwege privacybezwaren voorzichtig te werk.

Het plan was om Threads pas later uit te rollen, maar vanwege onrust bij X besloot Zuckerberg, CEO van Meta, het eerder live te zetten.

Later is Threads ook beschikbaar gesteld voor Nederland en de rest van Europa. Het medium telde in januari 2024 in Nederland 829.000 gebruikers. Threads is gemakkelijk te gebruiken voor Instagram gebruikers, omdat de twee media aan elkaar zijn gekoppeld.

Sinds 2024 is het bij Clipit mogelijk om account op Threads te monitoren. Wanneer je social media monitort, komen de resultaten vanzelf binnen.

Bluesky

Na X en Threads is er nu ook Bluesky. Het platform is in 2019 al opgericht door Jack Dorsey, die 10 jaar daarvoor Twitter (nu dus bekend als X) oprichtte. Bluesky wordt door veel mensen gezien als een alternatief voor X en stappen over.

In november 2024, na de Amerikaanse verkiezingen, zijn de gebruikersaantallen enorm gestegen. Ook het aantal Nederlandse actieve gebruikers is verviervoudigd naar 7.000 actieve gebruikers per dag. Daarvoor lag dat aantal nog op 1.500 accounts.

Sinds begin 2025 is het bij Clipit mogelijk om Bluesky te monitoren.

LinkedIn

LinkedIn is in 2003 opgericht. Het online netwerk richt zich op de zakelijke doelgroep en vakmensen. In Nederland wordt het gebruikt voor meer dan 9 miljoenen mensen. Naast dat men een persoonlijk account kan aanmaken, zijn er ook bedrijfspagina’s.

Met die pagina’s kunnen betrokken en geïnteresseerden worden geïnformeerd en betrokken. Via de bedrijfspagina’s kunnen ook advertenties wordt geplaatst, al moet hier wel een persoonlijk profiel aan gekoppeld zijn. Sinds 2023 hebben meer dan 250.000 bedrijven een bedrijfspagina’s op LinkedIn.

Sinds 2024 is het bij Clipit mogelijk om LinkedIn te monitoren.

Instagram

In oktober 2010 werd Instagram gelanceerd. Inmiddels is Meta eigenaar van het social media platform. Hoewel een gebruiker via de webbrowser wel content kan bekijken, kan het uploaden van foto’s en video’s enkel via de app.

Ongeveer 8 miljoen Nederlanders maken begin 2025 gebruik van Instagram, waarvan 5 miljoen dit dagelijks doen. Logisch dus dat ook dit medium gemonitord wordt door Clipit. Dagelijks worden relevante accounts gemonitord (inclusief hashtags), zodat jij inzicht krijgt in wat er over jou wordt geschreven op Instagram.

Facebook

Het Amerikaanse online social medium Facebook is begin 2004 ontstaan als “The Facebook”. Hoewel het medium in eerste instantie bedoeld was voor Harvard-studenten (de oprichters studeerden hier zelf ook), breidde het zich vanwege de populariteit al snel uit.

Eerst werd het social media platform beschikbaar voor studenten van Columbia, Stanford en Yale en vervolgens voor de rest van de Ivy League, MIT en instellingen van hoger onderwijs in Boston en omgeving. Hierna ging het naar verschillende universiteiten en ten slotte naar middelbare scholen.

In 2006 werd Facebook openbaar en konden we ook in Nederland op het platform. Nu, 19 jaar later, zijn er 7 miljoen Nederlanders die dagelijks gebruikmaken van Facebook.

Bij Clipit kun je ook Facebook monitoren om inzichtelijk te krijgen wat er wordt geschreven over jouw organisatie, merk of campagne.

YouTube

Het platform YouTube wordt dagelijks door 4,7 miljoen Nederlanders gebruikt. YouTube heeft hiermee in Nederland een stijging van 1 miljoen dagelijkse gebruikers gehad in een jaar tijd.

Het videoplatform is in 2005 opgericht. Op 23 april van dat jaar werd de eerste video geüpload, een video van oprichter Jawed Karim in de dierentuin. De populariteit van de website groeide al snel, want is 2006 stond deze al in de top 10 meest bezochte websites ter wereld.

Bij Clipit monitoren we ook YouTube. Een platform met deze populariteit kan natuurlijk niet ontbreken. Omdat de content die op YouTube wordt geplaatst visueel is in de vorm van video’s, wordt er bij het monitoren voornamelijk gefocust op de reacties van profielen en de beschrijvingen onder de video’s.

Pinterest

Pinterest is misschien niet het eerste waar je aan denkt bij social media monitoren, maar met ongeveer 3,5 miljoen Nederlandse gebruikers is het medium vrij populair. Bij social media monitoring, moet je deze dus niet zomaar vergeten.

Het platform is in 2010 opgericht en werkt als een digitaal prikbord. Gebruikers kunnen over het hele internet afbeeldingen ‘pinnen’ op een door hun aangemaakt prikbord en de producten proberen te kopen of verkopen.

Om inzicht te krijgen in bijvoorbeeld hoe en wanneer jij als organisatie wordt vermeld op Pinterest, monitoren we bij Clipit realtime profielen.

TikTok

In 2016 is TikTok in China gestart onder de naam Douyin. Binnen een jaar had de app 100 miljoen gebruikers. Vanwege het succes werd de app verder ontwikkeld onder de naam TikTok, deze werd in 2017 gelanceerd.

In 2018 werd de app zo’n succes dat het in oktober van dat jaar de meest gedownloade app in de VS was.

Nederland kent momenteel 4 miljoen actieve TikTok-gebruikers. Vooral onder jongeren is het sociale medium onwijs populair.

Clipit monitort TikTok voor jou en kijkt daarbij of jouw bedrijfsnaam, merk of een ander onderwerp waar je op zoekt genoemd wordt in de beschrijving van een TikTok (inclusief hashtags).

Social media monitoren met Clipit?

Wil jij op de hoogte blijven van wat er speelt op social media rondom jouw merk, organisatie of zoekopdracht? Met de social media monitoring van Clipit krijg jij het inzicht wat je zoekt.

Maak jij al gebruik van andere oplossingen van Clipit en wil jij beginnen met het monitoren van social media? Neem dan contact op met jouw media-analist.

Nog geen klant bij Clipit, maar wil jij ook op de hoogte zijn van alles wat er rondom jouw organisatie gebeurt? Vraag dan een gratis proefperiode aan.