Gratis proefperiode

Wil jij ook inzicht en overzicht in alle voor jou relevante media aandacht?
Overzicht

Een kijkje achter de schermen met Rutger Schönberger

Onze Clipit helden zorgen er iedere dag weer voor dat ze onze opdrachtgevers ontzorgen en het werk zo eenvoudig mogelijk maken. Maar wie zijn de mensen achter het werk? We laten je graag zien wie we zijn en wat we doen binnen Clipit. We gaan in gesprek met Rutger, hét vertrouwde aanspreekpunt voor veel van onze opdrachtgevers. Altijd op zoek naar de perfecte oplossing en passend advies.

Hoe ben je bij ons terechtgekomen?

11,5 jaar geleden kwam ik via een oud-klasgenoot van de middelbare school bij Clipit terecht. Ik werkte destijds bij een uitzendbureau en kreeg terecht de vraag ‘bel je vanuit het uitzendbureau of vanuit jezelf? Van het een kwam het ander en 1,5 week later was mijn contract getekend.

Wat is jouw rol binnen Clipit?

In mijn rol als monitoring adviseur help en adviseer ik bestaande opdrachtgevers in het toepassen van onze oplossing binnen hun werkzaamheden. Ik ben ervan overtuigd dat onze oplossing PR- en communicatieprofessionals ontzorgt. Daarin is advies belangrijk naar opdrachtgevers toe, omdat ze vaak niet de kennis in huis hebben.

Op basis van zijn of haar behoeften een oplossing aanbieden is voor mij het mooiste wat er is. Samen met het gekoppelde team, bestaande uit een monitoring adviseur en media-analist, zijn we continu in contact met onze opdrachtgevers.

Wanneer ga je met een blij gevoel naar huis?

We hebben hier een super leuk team zitten. Ik vermaak me iedere dag en het werkplezier met mijn collega’s vind ik erg belangrijk. Daarnaast maakt het me blij dat met behulp van mijn advies je opdrachtgevers helpt, waardoor zij hun werk nog beter kunnen doen. Het geeft een goed gevoel wanneer je je kennis en ervaring deelt.

Net zoals de whitepaper over media monitoring die we laatst publiceerden. Ik merk dat veel PR-en communicatieprofessionals niet goed weten welke rol media monitoring speelt in hun werkzaamheden en welke impact ze hiermee kunnen maken. Ik raad het iedereen aan om de whitepaper te lezen om grip te houden op je reputatie. Onze whitepaper neemt je van a tot z mee in de wereld van media monitoring en waarom het zo belangrijk is.

Wat is het meest waardevolle dat je hebt geleerd bij Clipit?

Dicht bij jezelf blijven, uitgaan van je eigen kracht en staan voor wat je doet.

We leven in een medialandschap dat snel verandert, zie je die verschuiving ook bij onze opdrachtgevers?

Toen ik hier 11,5 jaar kwam werken was media monitoring iets nieuws. Tegenwoordig is media monitoring en het analyseren en rapporteren van media-aandacht veel meer een geïntegreerde taak binnen organisaties. Je ziet dat het medialandschap door de jaren heen veel veranderd is. Dat zie je met licenties, auteursrechten, maar ook de verschuiving van media-aandacht. Vroeger monitorde Clipit alleen online media en spraken organisaties over het delen van een knipselkrant. Fun fact, die benaming horen we nog steeds en op die zoekterm komen nog steeds organisaties bij ons terecht!

Ik merk dat organisaties steeds meer met data werken en dat integraal monitoren belangrijker wordt. Wanneer je de data binnen hebt, heb je een goudmijn in handen. Door die verschuiving naar datagedreven werken, zijn analyses en insights een veel belangrijker onderdeel geworden van ons werk binnen Clipit. Waar men eerst vooral rapporteerde op hoofdlijnen, zijn nu elementen als merkwaarden en kernboodschap belangrijke KPI’s om strategische keuzes te maken. 

Van welke werkzaamheden krijg je het meeste energie?

In gesprek gaan met opdrachtgevers is het allerleukste wat er is. In hun hoofd kruipen en kijken wat er speelt. Eraan bijdragen dat hetgeen wat je contactpersoon doet een succesverhaal wordt is het mooiste om te zien. 

Wat vind je belangrijk bij contact met een opdrachtgever?

Het persoonlijke aspect. Opdrachtgevers zijn bij ons echt opdrachtgevers en geen nummers. Nee, we zijn niet de grootste partij, maar we zijn wel de club die het meest geroemd wordt door opdrachtgevers door de échte persoonlijke benadering. Opdrachtgevers komen hiervoor bij ons terug.

Welke doelstelling wil je dit jaar bereiken?

Ik zou het heel tof vinden als onze analyses en insights oplossingen nog beter landen bij onze opdrachtgevers. Ik denk dat daar nog heel veel potentie in zit, maar daar moeten organisaties wel klaar voor zijn. Ook ben ik ervan overtuigd dat onze newscast een oplossing is die veel meerwaarde biedt binnen organisaties. Naast de vertrouwde nieuwsselectie ontvang je nu ook een audiofragment met alle relevante nieuwsberichten die je op ieder gewenst moment beluistert. 

Een dag ruilen met een collega of opdrachtgever?

Ik wil wel een keer op de stoel van een opdrachtgever zitten (sorry collega’s). Juist omdat wij alles vanuit ons eigen perspectief benaderen namens Clipit. Ik ben daarom heel benieuwd welk aandeel Clipit heeft bij de werkzaamheden van een woordvoerder of communicatieadviseur. 

Staan er nog dingen op jouw bucketlist?

Een grote reis maken en voor het einde van het jaar mijn favoriete steden Parijs en Valencia bezoeken.

Meer weten?

Heb jij ook behoefte aan overzicht en inzicht? Of ben je benieuwd hoe je Clipit kan integreren in jouw werkzaamheden? Neem contact met ons op! We helpen je graag verder.