Gratis proefperiode

Benieuwd wat er over jouw organisatie wordt geschreven in de media?
Overzicht

Hollandse meesters onder de dagattracties publiekslievelingen in de media

De lange wachtrijen op de vliegvelden maken het momenteel aantrekkelijk om de zomervakantie op Nederlandse bodem door te brengen. Het bezoeken van een Nederlandse dagattractie kan dan niet ontbreken. Welke dagattracties trekken in de media de meeste aandacht van vakantie vierend Nederland? Analyses & Insights specialist Linda Lamers nam de proef op de som en monitorde in de maanden mei en juni de berichtgeving over de top 25 dagattracties in de Nederlandse online media, openbare social media en landelijke en regionale printmedia.

Nederlandse parels blijven favoriet

Uit de uitgebreide Media Insights Analyse blijkt dat de Efteling haar status van de best bezochte Nederlandse attractie meer dan waarmaakt in de media. Het in 1952 opgerichte sprookjesbos bestaat in 2022 70 jaar en kondigt in mei een nieuwe attractie genaamd “Danse Macabre” aan dat in 2024 haar deuren zal openen. De Efteling bereikt daarmee de absolute #1 in aantal mediaberichten (ruim 30.000) en potentieel bereik. Het Rijksmuseum volgt op gepaste afstand met 15.000 publicaties. Waar dierentuin Artis de top 3 compleet maakt op het gebied van volume, voegt de Keukenhof zich toe aan de top 3 als het gaat om potentieel bereik.

Koningspaar zorgt voor impact

Opvallend is dat als het op PR-waarde aankomt, het Rijksmuseum (€2.5 miljoen) er nipt met de winst vandoor gaat ten koste van de Efteling (€2.1 miljoen). Dit hebben ze te danken aan nieuws rondom het koninklijk paar, dat vanuit verschillende opzichten interessant is voor publicaties in grote titels. Op 9 juni dineren koning Willem-Alexander en koningin Máxima in het Rijksmuseum met kopstukken van de Europese Centrale Bank. Dit levert het Rijksmuseum publicaties op in o.a. Algemeen Dagblad en Het Financieele Dagblad die vooral uitleggen waarom deze bijeenkomst in Amsterdam plaatsvond. Ook is er veel aandacht voor de outfit van Máxima, door o.a. Nouveau en Libelle. 

Dat het Koningspaar een vinger in de pap heeft als het aankomt op PR-waarde is ook af te leiden uit de €1.2 miljoen PR-waarde voor Dierentuin Artis. Het openen van het Artis-Groote museum door onze Koningin, na 75 jaar gesloten te zijn geweest, leverde de nodige media-aandacht op. Wederom wordt er geschreven over de jurk van Máxima.

Dieren trekken de aandacht

Toch blijken dieren keer op keer de show te stelen als het om dierentuinen gaat. Een zeeleeuw die in Diergaarde Blijdorp bijna uit zijn verblijf sprong trekt de nodige aandacht. Dat de bijna-ontsnapping gefilmd wordt zorgt voor buzz op social media, waarnaar ook traditionele media zoals NU.nl en Hart van Nederland het nieuws publiceren. Naast bijzonder gedrag van dieren zijn ook geboortes populair. Op het moment dat er een kleine chimpansee wordt geboren in Safaripark Beekse Bergen publiceren eerder genoemde media en LINDA opnieuw een artikel.

Media-aandacht heb je (deels) zelf in de hand

Media-aandacht komt voor de Nederlandse dagattracties uit verschillende hoeken. Zowel evenementen als gebeurtenissen in en rondom een dagattractie zorgen voor media-aandacht. Bezoeken van bekende Nederlanders, en dan met name het Koninklijk paar, doen het goed in de media en leveren artikelen in landelijke nieuwstitels op.

Media-aandacht op social media blijkt erg seizoen afhankelijk en de aandacht daalt snel op het moment dat het seizoen ten einde loopt. Ook onze data laat zien dat, nadat de bloemen in de Keukenhof zijn uitgebloeid, er radiostilte in de media volgt.

Kortom, inzichten uit media data zijn van waarde bij het nemen van strategische beslissingen. Plan belangrijke persmomenten in de maanden voorafgaand aan de zomervakantie. Zo blijf je top of mind bij vakantie vierend Nederland.

Neem gerust contact op voor aanvullende data en inzichten:

Kas op ten Berg – Marketeer Clipit – Kas@clipit.nl of 024 890 39 41
Linda Lamers – Insights Specialist Clipit – Linda@clipit.nl of 024 890 39 41

Over dit onderzoek

Dit bericht is gebaseerd op de Clipit Media Insights Analyse en geeft de resultaten weer van berichtgeving over De Top 25 Dagattracties in de Nederlandse online media, openbare social media en printmedia in de periode 1 mei t/m 30 juni 2022. Uitgangspunt voor de Top 25 Dagattracties is de jaarlijkse lijst zoals deze is opgesteld door Respons Evenementen op basis van bezoekersaantallen.