Partij problematiek CDA in de media: media insights analyse
Nu 17,5 miljoen bondscoaches zich bezig houden met de prestaties van het Nederlands Elftal op het EK is het een drukte van jewelste in de bestuurskamer van het CDA. Na het uitlekken van de Omtzigt memo afgelopen donderdag volgen actualiteiten en crises zich op bij deze politieke partij. Voor monitoring adviseur Rutger Schönberger een reden om in de recente hoeveelheid media aandacht te duiken en zijn bevindingen te vertalen naar een overzichtelijke media analyse.
Publicatie tijdlijn
10 juni
Dagblad de Limburger deelt de gelekte memo van Pieter Omtzigt, waarna het het nieuws snel wordt opgepikt door landelijke media zoals NPO Radio 1 en Nu.nl. Passages uit de memo worden via social media veelvuldig gedeeld. Naast Omtzigt zijn ‘teringhond’ en ‘psychopaat’ meest gequoted. Ook is een drietal sponsoren onderwerp van gesprek. Een tweede onderdeel van de memo dat gretig wordt gedeeld via o.a. Twitter is de mogelijke invloed van een drietal sponsoren op de keuze van de lijsttrekker van het CDA.
11 juni
Het CDA betreurt de gang van zaken en hoopt het ‘probleem’ te kunnen oplossen. Eerste signalen van opstappen Omtzigt worden vanuit
‘betrouwbare bronnen’ gemeld. Nu.nl meldt dat de sponsoren van het CDA volgens henzelf geen invloed hebben gehad op het stemgedrag.
12 juni
Omtzigt kondigt vertrek bij het CDA aan. Dit besluit slaat in als een bom bij de partij. Het als zelfstandig kamerlid verder gaan vergroot de interne crisis binnen de partij. In aanloop naar de EK-wedstrijd van het Nederlands elftal maakt zelfs ‘NOS Langs De Lijn’ melding van de situatie binnen het CDA.
13 juni
Er wordt op door (lokale) partijgenoten opgeroepen tot het organiseren van een extra partijcongres om de crisis binnen het CDA te bespreken. Het aantal berichten begint al af te nemen, nu er 17,5 miljoen bondscoaches thuis op de bank met smart wachten op ander vertier.
14 juni
Hoekstra meldt dat de bestuurlijke crisis geen gevolgen heeft voor de formatie van een nieuw kabinet en hoopt op de terugkeer Omtzigt. Rond het middaguur geeft Hoekstra de interne crisis voorrang op de formatie. Berichtgeving over de bestuur perikelen zijn onderdeel geworden van het reguliere formatienieuws. Of de barsten in het fundament van het CDA gelijmd kunnen worden, moet de komende weken blijken.
De kiezer pleit over het algemeen ‘voor’ Omtzigt
Waar de redactionele media de gang van zaken rondom de politieke situatie en het sentiment binnen het CDA verslaan, nemen mensen op de social kanalen het veelvuldig voor Omtzigt op. Hun oordeel is milder in vergelijking tot de journalistieke media. Ze roemen Omtzigts standvastigheid in de toeslagenaffaire. Volgens velen is Omtzigt de enige die in ‘slangenkuil Den Haag‘ doet wat hij moet doen: opkomen voor de belangen van de kiezer.
Omtzigt voert boventoon in media-aandacht CDA
Omtzigt domineerde de afgelopen dagen de media. In 72% van de berichtgeving rondom het CDA werd hij (terloops) genoemd. Als fractievoorzitter en gezicht van het CDA is de rol van Hoekstra daarentegen relatief klein. In 9,5% van de berichten is Hoekstra onderdeel van het nieuws.
Wil je de Media Insights Analyse als onepager downloaden?
Meer weten?
Heb je nog vragen? Onze media analisten zitten voor je klaar om je vragen te beantwoorden. Bel ons op 024 8000 704, mail naar info@clipit.nl of vul ons contactformulier in.