Dachser – Optimalisatie marketing- en PR-beleid met media insights
Als één van de grootste Europese logistieke dienstverleners met meer dan 30.000 medewerkers en 396 vestigingen wereldwijd, spant familiebedrijf Dachser zich dagelijks in om zo zichtbaar mogelijk te zijn. Loek van Eijk, medewerker Marketing, Communicatie & PR is hier altijd bezig om de resultaten van zijn media inspanningen te verbeteren. Hoe media monitoring hem helpt de juiste inzichten te krijgen? Daar vertelt hij je graag meer over!
Wat levert het monitoren van media aandacht jullie op?
“Een goed overzicht en een hoop tijd natuurlijk. We zijn in staat om adequaat en snel op berichten te reageren waardoor deze niet hun eigen leven gaan leiden. Zo werken we proactief aan onze reputatie. Dankzij monitoring heb ik niet alleen een compleet overzicht van alle berichtgeving, maar dankzij factoren als bereik en PR-waarde meet ik de prestaties ook eenvoudig. Alle resultaten verzamelen we in een maandelijks overzicht dat we gebruiken als verantwoording van onze activiteiten aan ons hoofdkantoor. Zo kunnen we onder andere een stijging in bereik aantonen.”
Hoe gebruik je deze data om je marketing- en PR-beleid te optimaliseren?
“Voor al onze activiteiten kijken we naar verschillende factoren. Zo bekijken we welke media onze persberichten oppakken, wat het bereik is van onze berichten en welke PR-waarde daarbij hoort. Het feit dat je in één oogopslag ziet in hoeverre je PR-activiteiten vruchten hebben afgeworpen, maakt het voor mij onmisbaar. Met deze cijfers zien we bijvoorbeeld dat er veel interesse is in een bepaald thema dankzij hoge plaatsingen. Een vervolgstap kan zijn om daar meer over te schrijven met verschillende invalshoeken. Merken we dat er negatieve reacties komen op een bepaald topic? Dan veranderen we de insteek of schrijven we er niet meer over. Op deze manier kunnen we ons marketing- en PR-beleid steeds verder optimaliseren, wat zorgt voor een sterk merk.”
Loeks gouden tip
“Ga echt aan de slag met de informatie die je krijgt. Analyseer de resultaten en optimaliseer je activiteiten. Ik heb zelf deelgenomen aan ClipCourse, waar de specialisten van Clipit me helemaal wegwijs gemaakt hebben in de mogelijkheden van het dashboard. Een echte aanrader!”
Waarom hebben jullie voor Clipit gekozen?
De belangrijkste reden om 5 jaar geleden met Clipit in zee te gaan was het grote en verfijnde bestand aan websites dat wordt gemonitord. Mochten we toch nog een website missen, dan wordt deze zonder problemen toegevoegd. Een andere belangrijke reden is het gebruik van actuele data. Het online medialandschap verandert voortdurend. Clipit levert ons de meest actuele cijfers rondom het bereik en de PR-waarde. Het contact met de monitoring adviseur en media analist is laagdrempelig. Bij vragen word ik binnen no-time geholpen!
Meer weten?
Heb je nog vragen? Onze media analisten zitten voor je klaar om je vragen te beantwoorden. Bel ons op 024 8000 704, mail naar info@clipit.nl of vul ons contactformulier in.