Peking 2022: de drie Koninginnen van de media aandacht
Acht keer goud, vijf keer zilver en vier keer brons. Dat is de indrukwekkende sportieve oogst van TeamNL op de Winterspelen van Peking in 2022. Twee weken lang leefden we mee met onze helden en dat levert een bak aan media aandacht op. Clipit analyseerde de media aandacht Peking 2022 rondom de TeamNL atleten om te bepalen wie Sven Kramer, met €19,3 miljoen PR-waarde tijdens Pyeongchang 2018, opvolgt als het commerciële kanon van de Winterspelen.
Dit artikel verscheen eerder op Sportnieuws.nl
Wat voorafging: altijd wel een relletje
In de week voorafgaand aan de spelen kwamen vijf sporters het meest prominent in de media. Lindsay van Zundert en Kjeld Nuis als dragers van de Nederlandse vlag en Sven Kramer en Ireen Wüst als meest succesvolle Olympische schaatsers in de geschiedenis. Irene Schouten was vooraf favoriet op de beide lange afstanden, maar er was natuurlijk ook het relletje rondom de achtervolgingsploeg. Die combinatie zorgde ervoor dat Schouten nipt de hoogste PR-waarde (€1,6 miljoen) kon noteren voorafgaand aan de spelen. Dat het relletje voor de start van de spelen snel de wereld uit werd geholpen is terug te zien in de tone of voice van de berichten. Ondanks dit smetje is die overwegend positief.
De drie Koninginnen
Enigszins verrassend is het ontbreken van Suzanne Schulting in de top vijf voor aanvang van de spelen. Als boegbeeld van het Nederlandse shorttrack maakte ze de hooggespannen verwachtingen ruimschoots waar. Ze deed op vijf onderdelen mee. Ze won vier medailles waarvan tweemaal goud en doorbrak de dominantie van de langebaanschaatsers als het gaat om media aandacht, met €12,4 miljoen aan PR-waarde als gevolg. Ter vergelijking: Schulting was in Pyeongchang nog goed voor €6,5 miljoen aan PR-waarde.
Ireen Wüst leverde een unieke prestatie door als eerste Olympiër ooit op vijf achtereenvolgende Spelen goud te winnen. Uiteraard levert dit historische succes haar een berg aan media aandacht op. Met €13,4 miljoen is Wüst de Olympiër met de op één na hoogste mediawaarde. Wüst moet op deze spelen toch het hoofd buigen voor één andere atlete: haar teamgenoot in de ploegenachtervolging Irene Schouten.
Met driemaal goud en eenmaal brons is Schouten de meest succesvolle Nederlandse Olympiër op één editie van de Spelen in de geschiedenis. Schouten haalt €14,5 miljoen aan PR-waarde binnen met haar successen en maakt daarmee een enorme sprong ten opzichte van 2018. Haar bronzen medaille op de massastart was toen goed voor €2,6 miljoen aan media impact. Olympische sporters moeten het in financieel opzicht vooral hebben van sponsoring en in die zin slaat Schouten een gouden slag voor de komende vier jaar. Wie wint heeft vrienden en dat zal het voor Schouten de komende jaren makkelijker maken om sponsoren aan zich te binden.
Shorttrack en andere sporten winnen terrein
Opvallend is dat het aandeel van het langebaanschaatsen in de totale media aandacht is afgenomen. In 2018 was langebaanschaatsen nog goed voor 74% van de totale PR-waarde, nu is dat nog “slechts” 59%. De schaatsequipe haalde minder medailles binnen (16 in 2018, 12 in 2022). Hierdoor konden ze rekenen op minder media aandacht. Shorttrack wint aan populariteit (van 21% naar 23%), maar het zijn vooral de andere sporten die steeds meer tot de verbeelding spreken. Zo was kunstschaatsster Lindsay van Zundert goed voor €5,2 miljoen aan PR-waarde. Dat je zelfs zonder schaatsen onder te binden of de vlag te dragen impact kan maken tijdens de Spelen bewees Kimberley Bos. Zij won brons op de Skeleton en daarbij €2,4 miljoen aan PR-waarde wist te genereren.
Kunstrijden, Bobsleeën, Skiën en Snowboarden waren goed voor 18% van de totale PR-waarde. In 2018 was dit nog slechts 5%. Dit biedt kansen voor sponsoren, die zich bij de winterspelen niet meer alleen op het schaatsen hoeven te focussen, maar ook mooie resultaten kunnen boeken met sponsoring van andere atleten.
Meer weten?
Heb je nog vragen? Onze media analisten zitten voor je klaar om je vragen te beantwoorden. Bel ons op 024 8000 704, mail naar info@clipit.nl of vul ons contactformulier in.