Webcare
Webcare is het beleid van organisaties om actief, al dan niet real time, te luisteren en te reageren op uitlatingen over de organisatie in…
TV monitoring
TV monitoring gaat over het structureel bijhouden en inzichtelijk maken van wat er op televisie over een bepaald onderwerp wordt gezegd. Dat gebeurt zowel…
Stakeholderanalyse
Een stakeholderanalyse is het identificatieproces van individuen of groepen die betrokken zijn bij en invloed hebben op de organisatie. Hierbij worden de belangen en…
Social media monitoring
Social media monitoring omvat het structureel in kaart brengen en analyseren van berichtgeving over een bepaald onderwerp in online en social media. Dit kan…
Social listening
Social listening is het tracking proces van conversaties omtrent een specifiek onderwerp of merk. Hierbij is een doel om aan de hand van uitspraken…
Shared media
Social media activiteiten maken shared media mogelijk. Shared media hebben betrekking op de participatie en interactie met consumenten op social media. Voorbeelden hiervan zijn…
Sentiment analyse
Een sentiment analyse is een systematische meting waarbij een gevoel of stemming rondom berichtgeving in kaart gebracht wordt. Een sentiment analyse wordt onderverdeeld in…
Reputatiemanagement
Reputatiemanagement omvat alle activiteiten van een persoon of organisatie om een gewenst beeld op te roepen bij het publiek. Hierbij gaat veel aandacht uit…
Radio monitoring
Radio monitoring staat voor het geautomatiseerd scannen van radio programma’s op vooraf opgegeven zoektermen. Komt een van deze zoektermen voor in een radio programma,…
Public Relations (PR)
Public Relations (PR) is het stelselmatig bevorderen van het wederzijds begrip tussen een organisatie en haar publieksgroepen. Verschillende middelen binnen interne en externe communicatie…
Public affairs
Is de relatie van een organisatie met haar belanghebbenden zoals parlementsleden, ambtenaren, aandeelhouders, klanten, cliënten, beroepsverenigingen, vakbonden en de media. Public affairs professionals betrekken…
Print monitoring
Print monitoring omvat het structureel inzichtelijk maken van wat er in de gedrukte media over een bepaald onderwerp wordt geschreven. Dit kan met behulp…
PR-waarde
Met de PR-waarde breng je de totale impact van je media-inspanningen in kaart. Organisaties gebruiken de PR-waarde om de media-aandacht te kwantificeren om zo…
Persbericht
Een persbericht is een schriftelijke, nieuwswaardige mededeling(en) voor de pers in journalistieke vorm aangeleverd. Organisaties, bedrijven of personen versturen persberichten doorgaans met het doel…
Monitoring tool
Een monitoring tool is een programma dat vooraf ingestelde zoektermen volgt, om zo de berichtgeving in de media over een bepaald onderwerp in kaart…
Media analyse
Analyse is de ontleding van iets ter bestudering. Media (meervoud van medium) kunnen dienen als communicatiemiddel waarmee informatie kan worden uitgedragen. In een media…
Knipseldienst
Een knipseldienst verzamelt content uit diverse media als kranten, tijdschriften, radio, televisie en internet. De content wordt gecategoriseerd aangeboden waardoor opdrachtgever op eenvoudige wijze…
Issue management
Issue management is een systematische activiteit waarmee een organisatie actuele, politieke en sociale onderwerpen, die van invloed kunnen zijn op haar functioneren, herkent. Dit…
Influencer marketing
Influencer marketing is een vorm van marketing waarbij er een persoon of groep wordt ingezet om invloed uit te oefenen op het gedrag van…
Free publicity
Free publicity is een systematische public relations activiteit van een organisatie, gericht op het verkrijgen van onbetaalde aandacht in de media. Het ontvangen van…
Datagedreven PR
Datagedreven Public Relations (PR) is het stelselmatig bevorderen van het wederzijds begrip tussen een organisatie en haar publieksgroepen op basis van data. Het voornaamste…
Datadriven media insights
Datadriven media insights zijn beslissingen die genomen worden op basis van inzichten verkregen uit mediadata. Mediadata wordt in kaart gebracht middels media monitoring tools….
Crossmediaal bereik
Het aantal mensen dat geconfronteerd wordt met een medium of reclameboodschap wordt aangeduid met de graadmeter ‘bereik’. Bij het crossmediaal bereik wordt het bereik…
Crisiscommunicatie
Crisiscommunicatie is de communicatie, zowel intern als extern, bij een plotselinge en onverwachte gebeurtenis die de activiteiten van een organisatie dreigt te verstoren. En…
Crisis Public relations
Crisis public relations zijn onderdeel van het public relations beleid met het doel zodanige gestructureerde communicatieve voorzieningen te treffen dat bij calamiteiten de negatieve…
Corporate Public Relations
Een vorm van public relations die erop gericht is de onderneming te beschermen tegen kritiek, door het kweken van begrip of respect voor de…
Communicatie Intelligence
Datagedreven inzichten uit diepgaande media analyse van alle gegenereerde (social en nieuws) media aandacht, waardoor de PR- en communicatie strategie, reputatie of branding van…
Barcelona Principles
De Barcelona Principles zijn zeven richtlijnen voor het meten van de effectiviteit van PR. Deze richtlijnen zijn opgesteld om de noodzaak van kwalitatieve effectmeting…
Betekenis advertentiewaarde
De advertentiewaarde is een kengetal gebaseerd op feitelijke cijfers als het advertentietarief, bereik en de afmeting van het bericht. Deze waardes kunnen verschillen per…