Gratis proefperiode

Benieuwd wat er over jouw organisatie wordt geschreven in de media?
Overzicht

Clipit bestaat 20 jaar: de hoogtepunten

2001; 4 internetondernemers maken furore met het helpen van opdrachtgevers bij de inzet van search engines. Met een goed oog voor techniek en een gezonde ondernemersambitie ontstond de behoefte om te monitoren waar hun eigen persberichten online werden geplaatst en wat hiervan de impact was. De basis van Clipit was gelegd! Nu 20 jaar later, zijn we miljarden gevonden berichten, high-tech data snufjes én >350 opdrachtgevers verder waaronder DSM, Nederlandse Loterij en Pathé.

Pre social media tijdperk

Vanaf 2001 scant Clipit alle online bronnen. In 2001 waren dat niet meer dan 2.000 nieuwssites, fora en review sites. Van social media zoals Twitter, Instagram, Facebook en Tiktok had nog nooit iemand gehoord. Can you imagine?  In 2008 scande Clipit als eerste in Nederland Twitter data en Hyves berichten. Later voegden we daar Facebook aan toe. Zelfs toen ik in 2010 startte bij Clipit, moest ik met regelmaat uitleggen waarom Twitter nuttig was in de monitoring. Het aantal nieuwssites werd enorm uitgebreid door de enorme opkomst in online berichtgeving.

Dataverrijking

De relevante berichten uit online en social media verrijkten we met een sentiment bepaling. In 2012 introduceerden wij als eerste de PR-waarde berekening! Een beetje eigenwijs zijn we wel. Hoewel er verschillende visies waren op deze PR-waarde berekening, bleven en blijven wij geloven dat een PR-waarde berekening een goede indicatie is om de impact van je PR te meten. Vandaag de dag is onze PR-waarde breed geaccepteerd in de branche en zijn we trots dat we aan de basis stonden van dit fundament. Ook onze visie, dat het werk van een PR- en Communicatie professional dus steeds meer inzichtelijk te maken is, krijgt steeds meer voet aan de grond.

Naast de dagelijkse e-mail nieuwsselectie ontwikkelden we het Clipit dashboard om zelf statistieken in te zien en grafieken en analyses te maken. Om ook persverzending te koppelen aan monitoring legden we een integratie tussen de tool van Smart.PR en Clipit.

Analyses en Insights

Inmiddels zijn we aanbeland in 2014 en is onze productoplossing uitgebreid met 3 soorten media analyse rapportages om snel de juiste inzichten uit alle monitoring data te halen. Hét fundament voor de introductie van Analyses en Insights in 2018. Binnen deze tak zorgen onze Insights specialisten voor relevantie, duiding en interpretatie van die grote bak aan data. Hoewel mensenwerk, geloven we ook dat we die data nog méér voor ons kunnen laten werken. Een mooi voorbeeld hiervan is de nieuwe feature die we onlangs op 2 november lanceerden “Insights in het dashboard”. Het dashboard genereert automatisch relevante insights toegespitst op je eigen media data. Door een combinatie van slimme techniek én algoritmes laten we de data het werk doen!

Alle media

De innovaties in 2015 richtten zich op álle media scannen voor crossmediaal overzicht én inzicht. We voegden daarom print media en radio & TV monitoring toe aan ons productportfolio. In datzelfde jaar werd ook de online media monitoring uitgebreid met een wereldwijde brondekking. 

Fun

Natuurlijk werken we hard met een gedreven en ambitieus team, maar er was ook ruimte voor ontwikkeling en vooral veel fun. We hebben een voorliefde voor eten en grijpen onze successen aan om deze uitgebreid te vieren met etentjes. We maakten de afgelopen jaren de mooiste tripjes, van Winterberg tot aan Madrid. We namen vlieglessen in een Cessna vliegtuig, en gingen blokarten in Noord-Holland waarbij ook het RIB varen tot hese stemmetjes leidden. 

Ik ben zo ongelooflijk trots op de ontwikkelingen die we als Clipit en als team doormaken. Al meer dan 10 jaar ben ik onderdeel van de Clipit family en ik omring me met de meest leuke, gedreven en ambitieuze collega’s die dagelijks de beste oplossingen bieden aan onze opdrachtgevers. Op naar de volgende 20 jaar!

What’s next?

Houd onze socials in de gaten voor nog meer inspirerende content en leuke acties rondom Clipit’s 20e verjaardag!

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief