Oeteldonk heer en meester tijdens het Feest der Feesten in de online media
Carnavalsvierders brengen graag een bezoek aan Oeteldonk. Niet alleen in de Korte Putstraat werd er veel gehost en gekletst, maar ook online werd er veel gesproken over carnaval in Den Bosch. Clipit deed onderzoek naar de openbare online- en social media data in de meest populaire carnavalssteden van Nederland en verzamelde ruim 8.000 berichten. Een analyse van deze data laat zien dat dit jaar Den Bosch (Oeteldonk) op nummer 1 staat, gevolgd door Breda (Kielegat) en Eindhoven (Lampegat). Hoe kan het dat Oeteldonk online zo viral ging en welke stad heeft de meeste impact gemaakt tijdens carnaval in Nederland? Britt de Leeuw, Marketing & Communicatie specialist bij Clipit, analyseerde de data en deelt de resultaten in onderstaande analyse.
Veel PR en volume op eerste dag carnaval
Het is zover; carnaval 2023! Het feest barstte los en ook het internet ontplofte. Vrijdag luidde het officiële startschot en op deze dag kwamen online ruim 1.800 berichten binnen, op de voet gevolgd door de berichtgeving op zondag. In Den Bosch, Breda en Eindhoven waren de meeste mensen actief op de eerste dag, terwijl Oldenzaal bijna Den Bosch voorbijschoot op de zondag (daarover hieronder meer). Den Bosch heeft zoals wellicht verwacht de hoogste PR-waarde behaald met ruim 1 miljoen euro, maar scoort op PR-waarde per bericht daarentegen gemiddeld. De Limburgse steden Venlo, Roermond, Maastricht en Sittard staken echter met kop en schouders boven de rest uit wanneer naar de PR-waarde per bericht werd gekeken. Dit is vooral te verklaren door het lagere aandeel berichten op social media en relatief meer berichtgeving in de grote media.
Negatieve berichtgeving bepaalt de online sfeer
Naast de populaire carnavalssteden Den Bosch, Breda, Eindhoven, Tilburg en Maastricht, sprong Oldenzaal ertussenuit op de zondag van carnaval. Dit werd voornamelijk veroorzaakt door het tragische incident van een vrouw met een carnavalswagen en een mishandeling in het centrum. Er ontstond een flinke piek aan Tweets waarin mensen geschokt reageerden op de gebeurtenissen. Ondanks de negatieve berichtgeving mocht Boeskoolstad, de carnavalsnaam van Oldenzaal, zich aansluiten als ‘runner-up’ buiten de top 5.
Ook Breda kwam met relatief veel negatieve berichtgeving in het nieuws. Het ging hier voornamelijk over een vrouw die 3 tanden mist na een ruzie, een jongen die als hulpverlener verkleed ging en 6 keer in elkaar werd geslagen (dit was overigens een grap van de Speld), een oproep van Roze Leeuw tegen homohaat tijdens carnaval en het blikverbod in de binnenstad. De ervaring leert dat tragische gebeurtenissen tijdens feesten in de media vaak de overhand nemen, maar dit heeft carnaval zeker niet minder gezellig gemaakt.
“Houd jij mijn biertje even vast? Ik moet iets delen op de socials”
Van de in totaal 8.000 berichten werd ruim 75% opgehaald van social media kanalen en de berichtgeving kwam voornamelijk van Twitter. Met ruim 500 geschreven berichten op social media in de week voorafgaand aan carnaval over Den Bosch zag het er naar uit dat je naar Oeteldonk moest komen om écht carnaval te vieren. In deze berichten ging het vooral over de kosten van een biertje, Thierry Baudet in Den Bosch, geen Prins Carnaval maar Prinses Carnaval, gehoorschade en voorzorgsmaatregelen in ziekenhuizen.
Naast de op straat hossende carnavalsvierders was het online ook een drukte van jewelste in Den Bosch met ruim 1.400 berichten. Vooral op Twitter en Instagram ging het los. Het ging hier vooral over dierenactivisten die protesteerden tijdens de optocht, een staking van gemeenteambtenaren waardoor het carnaval-afval niet werd opgehaald en over illegale taxichauffeurs. Al met al was het online een spraakzaam feest en zoals ze in Oeteldonk zeggen: “Je zult het niet geloven maor as gij ut zeet, dan geleuf ik oe gère wor.”
Niet elke stad profileert zich ook met haar carnavalsnaam
Hoewel Breda veel werd genoemd in de berichtgeving, werd haar carnavalsnaam Kielegat amper genoemd. Waar het in 2.000 berichten over Den Bosch in maar liefst 33% van de berichtgeving ook over Oeteldonk ging, werd Kielegat in nog geen 10% van de berichtgeving over Breda genoemd. In de berichtgeving over Eindhoven werd Lampegat in 14% van de berichten genoemd, Kruikenstad (Tilburg) werd in 12% van de berichtgeving genoemd en Boeskoolstad (Oldenzaal) 11%.
Mooi fiske nie?
De bok is verbrand in Oldenzaal en dat betekent het einde van het carnavalsweekend. Het nummer ‘Ladders Zat’ was zeer populair in de carnavalskroegen en is daarom uitgeroepen tot carnavalskraker van dit jaar. Veel carnavalsvierders blikken terug op een geweldig carnavalsjaar met quotes als: ‘Er is geen mooiere val dan: carnaval’, ‘We sluiten carnaval af met een heerlijke haring’ en ‘Tips voor een kater’. In 2011 deed Clipit ditzelfde onderzoek en was Den Bosch ook al de populairste carnavalsstad van Nederland. Maastricht stond toen op een mooie derde plek, terwijl ze nu op de 5e plek zijn geëindigd achter Tilburg en Eindhoven.
Over Clipit
Clipit is sinds 2001 gespecialiseerd in media monitoring en analyses en insights. Met media monitoring volg je structureel berichten in online media, social media, print media, radio en TV over een bepaald onderwerp. Aan deze berichten worden metrics als PR-waarde, bereik en sentiment toegekend. Analyses en insights bieden duiding en interpretatie van alle media data. Wij structureren die enorme bak aan data en gieten het in een overzichtelijke rapportage. Interesse? Neem contact met ons op.
Dit artikel werd eerder geplaatst op MarketingTribune.