Van data leverancier naar partner in media monitoring en insights
Vijf jaar Analyses & Insights met Stijn bij Clipit
Na ruim 5 jaar gaat onze Manager Analyses & Insights Stijn Stortelder Clipit verlaten. Met het opzetten van de Analyses & Insights afdeling en het overtuigen van onze opdrachtgevers om ‘meer met data te doen’ speelde hij een belangrijke rol in de ontwikkeling en positionering van Clipit. Om nog één keer gebruik te maken van zijn kennis en ervaring ging marketeer Kas met Stijn in gesprek. In dit interview lees je waarom Stijn ooit bij Clipit is gestart, met welke uitdagingen hij te maken kreeg en zijn geloof in data geïnspireerd werken.
Met welke reden ben je 5 jaar geleden bij Clipit gestart?
“In mijn vorige adviesrollen bij communicatiebureaus was ik al bezig met het samenbrengen van emotie met ratio. Concreet: onderbuikgevoel en ervaring combineren met data en inzichten. In gesprekken met opdrachtgevers merkte ik dat data maar een minimale rol speelde bij strategische beslissingen, reputatiemanagement of campagneontwikkeling. Hier zag ik vooral een kans, omdat de data vaak wel in bezit is maar een opdrachtgever zichzelf niet ‘datagedreven’ genoeg vindt. Er is simpelweg veel meer uit te halen dan mensen denken of weten. Dat kon en moest anders. En als je vindt dat iets anders kan, dan moet je er zelf iets aan doen. Hierover raakte ik in gesprek met Clipit en zij zagen dezelfde ontwikkeling. Een ervaren en deskundige data club zoals Clipit was voor mij dan ook een logische omgeving om deze visie uit te dragen.”
Heb je tijdens je Clipit carrière jouw stempel weten te drukken met Analyses & Insights?
“Vooropgesteld: het is niet mijn stempel, maar het stempel van Clipit. Maar, volmondig JA! Van zowel opdrachtgevers als collega media monitoring organisaties krijgen we complimenten over onze Analyse & Insights oplossingen. Waar we in 2018 twee handen vol aan analyses hebben opgeleverd, zijn we in vijf jaar doorgegroeid naar ruim 1.000 analyses en een volwaardig team van vijf specialisten die dagelijks bezig zijn voor mooie opdrachtgevers zoals Nederlandse Loterij, KIA, T-Mobile, ABN AMRO, Pathé, KNSB en NOC*NSF. In 2018 werd Analyses & Insights nog als een soort ‘bonus’ oplossing gezien. Nu is het met recht een logische volgende stap na media monitoring. Je ziet dan ook dat opdrachtgevers die eenmaal analyse-oplossingen afnemen dit continueren of uitbreiden. Dat zie ik samen met de directe positieve feedback op onze strategische en actiegerichte insights als het grootste compliment voor de kwaliteit die wij als team Clipit leveren.”
Met welke uitdagingen heb je te maken gehad en hoe ging je hiermee om?
“De eerste die mij binnen schiet is de koudwatervrees die je bij PR- en communicatieprofessionals ziet wanneer het gaat over ‘werken met data’. ‘Wij werken verre van datagedreven’ is een uitspraak die ik vaak hoor. De waarheid is echter dat ze stiekem al – zonder het zelf te weten – met data aan het werk waren. Ik merkte dat er vooral druk lag op de term (of modewoord, zo je wilt) ‘datagedreven’. Zelf spreek ik daarom liever van ‘data geïnspireerd’. De vrees namen we vervolgens weg door klein te beginnen en de meerwaarde van Analyses & Insights op die manier aan te tonen binnen bestaande processen en werkwijzen. Niet direct groots en meeslepend, maar stap voor stap kijken wat past bij de huidige situatie van de opdrachtgever. Data is geld waard, maar dat moet je wel aantonen.
Een – niet geheel onverwachte – uitdaging was de corona crisis. Doordat fysieke meetings werden vervangen voor – vaak kortere – online meetings, werd het sparren over de mogelijke toegevoegde waarde van onze data lastiger. Media monitoring is voor PR- en communicatieprofessionals een ‘hygiëne dienst’, maar Analyses & Insights was dat begin 2020 nog niet. Juist in gesprekken met opdrachtgevers kwamen we vaak tot toepassingen van onze data waar zij zelf nooit aan hadden gedacht. Maar het is niet voor niets een uitdaging. In de eerste lockdownperiode zijn we daarom aan de slag gegaan met proactieve onepagers; op eigen initiatief ontwikkelden we analyses om onze opdrachtgevers te verrassen met inzichten op basis van earned media data. Dit past naar mijn mening naadloos in het Clipit DNA.”
Wat zijn de ontwikkelingen of projecten waar je het meest trots op bent?
“Dat wij van WC-eend zelf geloven in het duiden en context bieden van earned media data is één, maar dat opdrachtgevers het tegenwoordig als vanzelfsprekend meenemen in de scope van een opdracht maakt mij trots. En ook al biedt ons Clipit Dashboard voor een gedeelte van onze opdrachtgevers genoeg analyse- en rapportagemogelijkheden, de lijst met mooie organisaties die analyses bij ons afnemen is erg indrukwekkend. Dat we bij deze opdrachtgevers van een dataleverancier zijn gegroeid naar een partner op het gebied van media monitoring en insights maakt mij nog het meest trots. En dat is mede te danken aan het ambitieuze team dat bij Clipit werkzaam is.
Drie projecten licht ik graag uit: de integrale analyse van #carnavalvrij (Bavaria), het onderzoek naar media-aandacht voor de VAR (TOTO / KNVB) en het sponsorreport voor de KNSB.”
Hoe toekomstbestendig is data geïnspireerd werken volgens jou?
“De meerwaarde van data in het PR- en communicatievak is naar mijn beleving niet meer weg te denken. De volgende stap is om binnen je organisatie meer personen, afdelingen en disciplines die meerwaarde te laten ervaren. Ik vind het de taak van Clipit om met alle deskundigheid en ervaring die hier aanwezig is de PR- en communicatieprofessional te helpen dit te bewerkstelligen.”